100 jaar IJzerbedevaart

Op 20 september 2020

De IJzerbedevaart vond dit jaar uitzonderlijk in september plaats en niet op 11 november, zoals sinds 2013 gebruikelijk is. Daarmee keren de organisatoren terug naar de bron. De eerste IJzerbedevaarten vonden ook plaats in september. Ze werden op verschillende plaatsen gehouden, bij de graven van Vlaamse, gesneuvelde soldaten. Nadat de IJzertoren in Kaaskerke bij Diksmuide werd opgericht en plechtig geopend in 1930, werd dat de plaats van samenkomst. Een eeuw geleden vond de eerste IJzerbedevaart plaats aan de begraafplaats in Steenkerke met een hulde aan het graf van Joe Engish. Dit was meteen de gelegenheid voor een speciale editie.

Zaterdag 5 september werd een digitaal colloquium gehouden met een historische terugblik op 100 jaar IJzerbedevaarten en een vooruitblik “Haalt België 2030?”. Het hele programma was via de website te volgen

Zondag 6 september was er een corona-veilige bijeenkomst georganiseerd aan de IJzertoren met beperkt publiek. Na een historische documentaire brachten een aantal sprekers hun videoboodschap gevolgd de bloemenhulde langsheen de Via Dolorosa naar de crypte, waar bloemen werden neergelegd voor onze Vlaamse soldaten en alle gesneuvelden in de verschillende conflicten in de wereld met als boodschap “nooit meer oorlog”. Een boodschap die in 4 talen op de IJzertoren prijkt over de IJzervlakte. In de namiddag gingen de genodigden naar de begraafplaats in Steenkerke, voor een ingetogen plechtigheid, waarbij bloemen neergelegd werden op de graven van alle gesneuvelde soldaten.

Temse heeft via de Gebroeders Van Raemdonck een speciale band met de IJzerbedevaart. “Het was om meer dan 1 reden een speciale editie” aldus Geert Vandersickel - voorzitter van gemeenteraad - die bloemen neerlegde bij het graf van de Gebroeders. “Dit jaar was er minder aandacht voor de Vlaamse strijd. Toch is het onze taak om te blijven ijveren voor het IJzertestament van onze Vlaamse frontsoldaten en dit op een vreedzame manier.”