50 jaar Leuven Vlaams

Op 6 maart 2018

Op 24 februari organiseerde N-VA een dag n.a.v. “50 jaar Leuven Vlaams”. Schepen Geert Vandersickel en provincieraadslid Magda Haentjens waren hierop aanwezig. In de voormiddag was er een ontbijt, de vertoning van de film ‘Leuven Vlaams! Het grote ongenoegen' gevolgd door een wandeling door Leuven langsheen memorabele plaatsen in de strijd voor de splitsing van de universiteit. In de namiddag liep de Aula Pieter De Somer vol voor een academische zitting met 3 zeer boeiende lezingen.

Professor emeritus Louis Vos belichtte deze woelige tijden vanuit de studenten en professoren. Hoe zij in beweging gekomen zijn en wat zij teweeg gebracht hebben. Ook de rol van de bisschoppen en kerk in dit verhaal kwam duidelijk aan bod.

Schrijver/dichter Benno Barnard benaderde de periode vanuit een ander standpunt, m.n. de invloed op maatschappij. Hierbij gaf hij rake voorbeelden met verwijzing naar de huidige tijd. Soms uitdagend tot zeer cru, maar wel steeds spijkers op de kop slaand.

N-VA voorzitter Bart De Wever reflecteerde over de evolutie binnen de Vlaamse beweging. “Leuven Vlaams/Walen buiten” bracht het besef naar boven dat ons land geen eenheid was, maar wel 2 verschillende democratieën.

Komiek Raf Coppens bracht tussenin wat ontspanning in de zaal.
Na een receptie nam Jong N-VA de avond over, met een fuif in de sfeer van de jaren 60.

Lees het volledige essay van de 3 sprekers in de bijlagen.