Politiezone Kruibeke-Temse zet nieuw wapen in tegen criminaliteit: auto met ANPR-technologie

Op 29 november 2013

De politiezone Kruibeke-Temse beschikt voortaan over een snelle interventiewagen (BMW), die uitgerust is met 3 ANPR-camera’s. ANPR staat voor Automatic Number Plate Recognition (automatische herkenning van nummerplaten). Die camera's kunnen automatisch nummerplaten lezen en koppelen aan beschikbare gegevens over gestolen wagens en voertuigen die administratief niet in orde zijn. Daarmee kan de politie gericht zoeken naar daders van criminele feiten en zware verkeersovertreders.

Het politiecollege, geleid door de burgemeesters De Ryck (voorzitter) en Stassen, besliste om in deze technologie te investeren als bijkomend wapen in de strijd tegen rondtrekkende dadergroepen van inbrekers en drugscriminelen; anderzijds kan de wagen ook ingezet worden voor personen die rijden zonder verzekering, technische keuring of rijbewijs. De keuze om daarbij gebruik te maken van een krachtig en snel interventievoertuig (BMW) moet de politie in staat stellen het geviseerde voertuig te onderscheppen.

Korpschef Wim Pieteraerens gaf bij de inontvangstneming van de autosleutels nadere info aan de pers.

Het college is ervan overtuigd dat deze wagen niet alleen een afschrikeffect zal hebben, maar dat er ook veel  meer misdrijfplegers mee zullen gevat worden. De patrouilles die de politie met dit voertuig uitvoert, zullen een heel stuk efficiënter verlopen.

De wagen werd geleverd door De Schepper NV BMW Concessiehouder, Sint-Niklaas, de ANPR-apparatuur door Secu Road, Deerlijk.

Kortom: dit nieuwe wapen moet de bevolking van de politiezone een hoger veiligheidsgevoel geven en het aantal misdrijven binnen de politiezone doen dalen.