Bewoners van woonzorgcentra in het hele Waasland maken cultuurvoorstelling via live-streaming mee vanop de eerste rij!

Op 20 september 2019, over deze onderwerpen: Cultuur

Een concert plannen, tickets kopen en de sfeer in een concertzaal beleven, het is voor veel mensen vanzelfsprekend. Voor ouderen in woonzorgcentra is het vaak al lang geleden dat ze dit nog eens konden meemaken.

Daar komt op donderdag 26 september om 14 u. verandering in. Dan staat Along Comes Mary met de voorstelling “1958 Exposed” op het podium van CC Jan Tervaert in Hamme, een nostalgische wandeling doorheen de muziek van ca. 1958, het jaar van de wereldtentoonstelling in Brussel. De bewoners van verschillende woonzorgcentra in het Waasland zitten dan ook op de eerste rij in eigen huis, zonder zich te verplaatsen. Want de voorstelling in Hamme wordt live gefilmd en rechtstreeks uitgezonden in het woonzorgcentrum. Dat heet ‘live streamen’, zo kunnen ook minder mobiele senioren meegenieten van deze geweldige show.

Maar niet alleen de bewoners van de woonzorgcentra kunnen gratis genieten van deze show, ook familieleden zijn van harte welkom. Een unieke muzikale beleving is dus verzekerd. De Wase woonzorgcentra die een live-streaming binnenhaalden zijn WZC Het Lindehof (Belsele - Sint-Niklaas), WZC Craeyenhof van Zorgpunt Waasland (Zwijndrecht),  WZC Meulenbroek (Hamme), WZC De Reiger (Temse), WZC Ter Durme (Lokeren) en WZC Hof Van Eksaarde (Lokeren). Dit live streamingproject wordt mogelijk gemaakt door Cultuurconnect en WACCO, het samenwerkingsverband van de cultuur-en gemeenschapscentra van het Waasland. Naast de Wase WZC zijn er nog een 15-tal andere WZC (verspreid over Vlaanderen) die aan deze live streaming deelnemen.

Informatie over de voorstelling ‘1958 Exposed’

De Belgische regering besloot in 1958 een wereldtentoonstelling te organiseren op de Heizel. Deze tentoonstelling stond volledig in het teken van het geloof in vrijheid en vooruitgang, dat zo kenmerkend was voor de jaren vijftig en zestig. Meer dan 42 miljoen mensen bezochten de wereldtentoonstelling, die door koning Boudewijn werd geopend met een oproep tot vrede, sociale en economische vooruitgang.

Inderdaad, dit is alweer 60 jaar geleden. Meer dan voldoende reden om de herinnering aan dit wereldevent van onder het stof te halen. Weet u nog dat er Expo-brood bestond? En Expo-ijs? En dat er zelfs een Côte d’ Or-paviljoen was? En kent u de beroemde Expo-ster nog? En mogelijk weet u ook nog welke muziek ons toen beroerde?

Mary en haar muzikanten hebben het alvast voor u opgezocht en brengen de muziek van toen weer helemaal tot leven met deze fijne muzikale ode aan Expo 58.

Zoals alleen Along Comes Mary dat kan.

Met: Marijke Hulsmans (zang), Fabio Canini (gitaar, keyboards), Rob Vanspauwen (contrabas), Daniel Daemen (saxofoon en klarinet), Daniel Vanderhoydonks (hammond, trompet en drums)