Ferm wordt de nieuwe organisator van de Buitenschoolse Kinderopvang in Temse

Op 24 oktober 2022, over deze onderwerpen: Jeugd, Jeugd & kinderopvang, Kinderopvang

In het najaar van 2021 startte Lokaal Bestuur Temse de zoektocht naar een externe partner voor de organisatie van de Buitenschoolse Kinderopvang. Deze organisatie gebeurt nu nog door de gemeente. Na een traject van 1 jaar besliste de gemeenteraad op 24 oktober om de Buitenschoolse Kinderopvang vanaf het voorjaar 2023 door Ferm te laten organiseren.

Waarom een externe partner?

Het Lokaal Bestuur werkt aan de ontwikkeling van een nieuw lokaal beleid kinderopvang binnen het BOA-decreet (Buitenschoolse Opvang en Activiteiten). Als onderdeel daarvan ging het op zoek naar een partner die kan instaan voor een professionele en kwalitatieve organisatie van de Buitenschoolse Kinderopvang. Die partner wordt Ferm.

Wie is Ferm Kinderopvang vzw?

Ferm Kinderopvang vzw organiseert al meer dan 45 jaar kwaliteitsvolle kinderopvang voor kinderen van 0 tot 12 jaar in heel Vlaanderen. Jaarlijks zorgt Ferm Kinderopvang voor 55 000 kinderen. Er is kleinschalige opvang in de buurt bij meer dan 1 600 onthaalouders thuis of dagopvang in 19 kinderdagverblijven. Daarnaast organiseert Ferm Kinderopvang voor- en naschoolse opvang in 220 locaties, in Buitenschoolse Opvang en opvang via Lokale Diensten voor buurtgerichte kinderopvang. Ferm Kinderopvang zorgt ook voor vakantieopvang voor bedrijven.

In Oost-Vlaanderen wordt buitenschoolse opvang al door Ferm georganiseerd in 6 gemeenten: De Pinte, Lochristi, Sint-Gillis-Waas, Sint-Lievens-Houtem, Sint-Martens-Latem en Zulte. Vanaf voorjaar 2023 komt Temse erbij.

Samen met Ferm zet het Lokaal Bestuur verder in op:

- Meer pedagogische omkadering voor personeel en kinderen zelf

- Een klantvriendelijk inschrijfprogramma

- Een aanbod voor kleuters en lagere schoolkinderen op maat

- Opvang en activiteiten nabij de school

Hoe gaat het nu verder?

Samenwerking wordt voorbereid

De overstap voor de organisatie van de Buitenschoolse Kinderopvang door Ferm is in het voorjaar van 2023 voorzien. Het Lokaal Bestuur zal de komende maanden de samenwerking met Ferm verder voorbereiden.

Tineke Van Britsom, schepen van Kinderopvang: 0478 22 20 03

Voor andere vragen: BKO Kinderopvang, 0473 56 73 19, bko.dewoonboot [at] temse.be

Algemeen: Communicatie, 03 710 12 68, communicatie [at] temse.be