Gemeentebestuur Temse introduceert: Snelbalie van Burgerzaken

Op 1 maart 2024, over deze onderwerpen: Algemeen Beleid, Personeel

Vanaf 26 februari ben je als Temsenaar welkom altijd welkom aan de ‘Snelbalie van Burgerzaken’. Tijdens de openingsuren van AC De Zaat kan je er zonder afspraak terecht voor zaken die niet veel tijd in beslag nemen. Schepen voor Personeel Stephan Van der Gucht: “We willen dat het gemeentebestuur dicht bij de mensen staat, via  deze ‘snelbalie’ kunnen Temsenaren op een zeer toegankelijke en laagdrempelige manier in contact komen met het hun gemeentebestuur."

Waarvoor kan je bij de ‘snelbalie’ terecht?

Iedereen kan zonder afspraak aan de snelbalie tercht voor:

• Afhalen van attesten, akten, uittreksel strafregister en reistoelating minderjarigen
  • Aanpassen van adres op je identiteitskaart bij verhuis (na politiecontrole en verwerking)
  • Activeren van een certificaat op je identiteitskaart
  • PIN-code van je identiteitskaart wijzigen of nieuwe PIN/PUK-code aanvragen
  • Polioformulier binnenbrengen
  • Wettigen van een handtekening
  • Verkiezingsdocumenten (volmacht, duplicaat oproepingsbrief, inschrijvingsformulieren,…)
  • Een afspraak te maken voor andere diensten van Burgerzaken

Schepen Stephan Van der Gucht: “Voor andere diensten die meer tijd in beslag nemen moet je nog altijd een afspraak maken. Om dit ook zeer laagdrempelig en voor iedereen toegankelijk te houden, kan je ten allen tijden online een afspraak maken en is het ook mogelijk om tijdens de openingsuren telefonisch of fysiek aan de snelbalie een afspraak te maken. Vanaf 15 april breidt de snelbalie ook uit en zal het mogelijk zijn om ook je identiteitskaart (eID), Kids-ID of reispas af te halen aan de snelbalie, voor de aanvraag dien je natuurlijk wel een afspraak te maken!

Sinds de coronacrisis werken de diensten van Lokaal Bestuur Temse enkel op afspraak. Dit heeft heel wat voordelen voor onze inwoners aangezien ze toch persoonlijk kunnen ontvangen worden maar een kwalitatievere dienstverlening krijgen omdat de stadsdiensten heel wat voorbereidend werk kunnen doen maar als N-VA Temse blijven we inzetten op toegankelijk en laagdrempelige dienstverlening, de snelbalie vormt hier een goede oplossing.

Voor een interview of beleidsvragen: Schepen Stephan Van der Gucht:

stephan.van.der.gucht [at] temse.be