Gratis soep op school

Op 13 september 2019, over deze onderwerpen: Onderwijs en scholen

Alle leerlingen van de lagere scholen en de middelbare school in Temse krijgen van november tot maart gratis verse soep tijdens de middagpauze. Elke schooldag zullen zo’n 900 kinderen in heel Temse daarmee een verse portie groenten krijgen.

“In de strijd tegen lege of ongezonde brooddozen gaan we deze winter van start met gratis soep voor alle schoolkinderen in Temse”, kondigt schepen voor Onderwijs Tineke Van Britsom (N-VA) aan. Zij legde het voorbije half jaar schoolbezoeken af. Daarbij viel op dat er meer aandacht nodig is voor gezonde voeding. Het is voor gezinnen niet altijd gemakkelijk dagelijks een portie groenten en fruit aan te bieden aan hun kinderen. Vaak houden ouders hun kinderen thuis tijdens de middagpauze omdat ze de financiële middelen niet hebben een gezonde lunch te voorzien. Ook valt de vaak ongezonde inhoud van de brooddozen op. We schrikken niet meer van hamburgers en frietjes of van pizza en kebab. Tijd voor verandering en ondersteuning!

De schepen van onderwijs Tineke Van Britsom en de dienst onderwijs sloegen de handen in elkaar met broodjeszaak N.O.O.S. om tijdens de wintermaanden (1/11 – 1/03) gratis verse soep aan te bieden aan de lagere scholen en de middelbare school van Temse. Het gaat hier over 11 basisscholen en 1 middelbare school. De totale kostprijs van het project bedraagt jaarlijks ca. € 25.000, waarvan onze gemeente de volledige kost draagt. We hopen hiermee zoveel mogelijk kinderen dagelijks een tas verse soep aan te bieden.