Lokaal Bestuur Temse en de lokale politie maken sinds 2014 kinderen wegwijs op de fiets

Op 24 mei 2023, over deze onderwerpen: Jeugd, Mobiliteit en verkeer

Sinds 2014 werken de Lokale Politie en dienst Mobiliteit samen om jonge Temsenaren op de fiets kennis te laten maken met het verkeer.

Schepen van Mobiliteit Lieve Truyman: “De Lokale politie organiseert deze week – maandag 22 tot donderdag 25 mei – onder leiding van commissaris De Bruyn in samenwerking met Lokaal Bestuur Temse het ‘Levend Verkeerspark’. Ik ben verheugd het startschot te mogen geven, het is goed om de jeugd te sensibiliseren van de gevaren in het verkeer!”

Verkeerskennis en gevaren inschatten

Het verkeer is en blijft een gevaarlijke plaats voor alle fietsers. Om fietsongevallen te vermijden en te voorkomen zet Lokaal Bestuur Temse volop in op het onderrichten van kinderen in de bassischool.

De doelstelling van het project moet ten eerste zijn om kinderen te leren fietsen in diverse verkeerssituaties. Het is niet alleen belangrijk om de eigen schoolomgeving te analyseren maar te midden van het echte verkeer, leren de kinderen nog het meest. Daarnaast leren we de kinderen ook gevaren inschatten. Ten slotte is het belangrijk om de kinderen hun kennis van verkeer en veiligheid in schoolverband te toetsen.

Na afloop van het ‘Levend Verkeerspark’ ontvangen de leerlingen ook een symbolisch diploma.

Activiteiten rond verkeersveiligheid van jonge fietsers

Naast het Levend Verkeerspark organiseert Lokaal Bestuur Temse nog diverse activiteiten voor jonge fietsers in de buurt van hun schoolomgeving. Hier volgt een opsomming van de voorziene activiteiten:

• Fietsbehendigheidsparcours
  • Fietslabeling
  • Uitleg over de gevaren van de dode hoek rondom een vrachtwagen
  • Een begeleide fietsroute, waarbij de politie uitleg geeft over de borden en gevaren