Made in Belgium by Boelwerf: boek bundelt alle schepen die in Temse gebouwd werden.

Op 14 januari 2020, over deze onderwerpen: Cultuur

Dinsdag 7 januari werd het boek Made in Belgium by Boelwerf voorgesteld aan de pers. Vijfentwintig jaar na de teloorgang van Boelwerf Temse presenteren erfgoedvereniging Op Stoapel vzw en het Rijksarchief te Antwerpen-Beveren het boek 'Made in Belgium by Boelwerf’. Dit overzichtswerk legt de focus op het eindproduct van 165 jaar scheepsbouwactiviteit in Temse.

De ruggengraat is een bouwlijst met alle schepen en watergebonden constructies en hun belangrijkste kenmerken. Het boek is rijkelijk geïllustreerd met zorgvuldig gekozen foto’s uit de archieven van Op Stoapel, het Rijksarchief te Antwerpen-Beveren en de gemeente Temse. Leuke weetjes en historische info vervolledigen deze unieke publicatie.
“Het boek is een prachtexemplaar dat het industrieel erfgoed van de Boelwerf, een internationaal bedrijf uit Temse in beeld brengt en deze industriële activiteiten verstaanbaar maakt voor het brede publiek. Het is een boek dat terecht thuishoort in ieders huisbibliotheek!", aldus schepen van cultuur en erfgoed Lieve Truyman.

De scheepsbouw heeft veel betekend in de industriële geschiedenis van onze regio. Het pijnlijke faillissement in 1994 ligt nog vers in het geheugen van velen, maar dat mag ons niet beletten oog te hebben voor al het moois wat hier gerealiseerd is.  Dankzij de inspanningen van Op Stoapel, nu al meer dan 10 jaar, wordt de Boelwerf niet vergeten. Dit monumentale anker-in-de-tijd gaat als waardevol erfgoed steevast een nieuwe toekomst tegemoet dankzij een ploeg van gepassioneerde bestuursleden en de vele leden van Op Stoapel die voor de nodige zuurstof zorgen.
Op de persvoorstelling heeft Lieven Muësen zijn afscheid als voorzitter van Op Stoapel vzw aangekondigd. Na meer dan 10 jaar de vereniging geleid te hebben is het tijd om het roer over te geven. Dit boek is een mooi slotakkoord van jarenlang engagement. Eddy Van Grevelinge is de nieuwe voorzitter.

De publieke voorstelling van het boek vond plaats op de nieuwjaarsreceptie van Op Stoapel vzw op zaterdag 11 januari 2020.
Het boek is te koop voor € 35.
Meer info vind je op www.opstoapel.org