Mobiliteitsbeleid in Temse zorgt voor verlaging verkeersongevallen!

Op 12 december 2023, over deze onderwerpen: Mobiliteit en verkeer

In Temse daalde het aantal verkeersongevallen de laatste jaren spectaculair. In 2012 telde de gemeente nog 644 verkeersongevallen, dit getal daalde in 2023 tot 308. Schepen voor mobiliteit Lieve Truyman (N-VA) ziet voor dit getal een duidelijk verband: “De basis voor deze spectaculaire daling van het aantal verkeersongevallen is duidelijk te wijten aan het gewijzigde mobiliteitsbeleid in Temse, hierin leggen we duidelijk een klemtoon hebben gelegd op veiligheid en verkeersleefbaarheid.”

Sinds 2013 zijn er verschillende maatregelen doorgevoerd om ervoor te zorgen dat Temse een veilige maar bovenal ook een verkeersleefbare gemeente is. N-VA koos bewust bij de opmaak van het nieuwe mobiliteitsplan om alle Temsenaren uitvoerig te betrekken.
Volgende principes werden in het plan o.a. opgenomen en ondertussen uitgevoerd.

• Duidelijke afbakening van zone 30 in de dorpskernen, zone 50 erbuiten en de bijhorende handhaving.  Wie trager rijdt kan vlugger stoppen om een ongeval te vermijden.
  • Het doorgaand verkeer wordt geweerd in smalle woonstraten of kernen waar geen vrachtverkeer dient te zijn.
  • Drie kruispunten werden conflictvrij gemaakt.
  • Schoolomgevingen zijn drukke verkeerspunten, we maakten grondig werk om deze plaatsen, zo veel mogelijk conflictvrij, veiliger en herkenbaar in te richten met kleurvlakken en het woord ‘School’ op het wegdek.  Er is nauw samengewerkt met schooldirecties en ouderraden om oplossingen op maat uit te werken.
  • Met tal van gerichte acties en ingrepen maakten we van Temse een echte fietsgemeente, we introduceerden de eerste fietsstraten en fietszone.
    • In Elversele werd aan de Pontweg een veilige fietsverbinding ingericht naar Hamme en Waasmunster,
    • In Temse werd de Nieuwe Steenweg veiliger met gescheiden fietspaden, er is daarnaast een optimale fietsverbinding gerealiseerd ter hoogte van de Hoogkamerstraat richting Sint-Niklaas doorheen de TTS-zone
    • In Steendorp en Tielrode kregen fietsers ook in de landelijke delen van onze gemeente een veiligere verbinding.
  • Bij grote herinrichting van wegenis heeft verkeersveilige weginfrastructuur prioriteit.

Als ik deze cijfers bekijk, kan ik niet anders dan trots zijn op het geleverde werk dat ik als schepen voor mobiliteit samen met onze administratie heb verwezenlijkt. Het werk is echter nog niet af, elke burger komt dagelijks in contact met mobiliteit. Het is dus in het belang van eenieder om te blijven investeren in de verkeersinfrastructuur en verkeersveiligheid. Onder het motto van: ‘elk verkeersongeval is er één te veel’, ben ik vastbesloten om de volgende jaren te blijven investeren in de verkeersveiligheid van Temse." - aldus schepen van mobiliteit Lieve Truyman

Er is al heel wat weginfrastructuur aangepast om het voor alle weggebruikers veiliger te maken, het werk nog niet af: samen met Infrabel, AWV, de provincie Oost-Vlaanderen werken we aan de haalbaarheidsstudie voor de fietssnelweg F18 langsheen de spoorlijn Temse – Sint-Niklaas, de voorbereidingen zijn lopende voor enkelrichtingsfietspaden op Eigenlo, alsook op Cauwerburg en voor de Hoogkamerstraat richting centrum Temse.

Ondertussen is het belangrijk dat we allemaal als weggebruiker met de nodige verantwoordelijkheid ons steentje bijdragen aan een verkeersveilig Temse zodat het aantal verkeersongevallen verder daalt, elk ongeval blijft er één te veel.

Dankjewel om hieraan mee te werken!