N-VA Temse zet de korte keten in de kijker

Op 7 mei 2019, over deze onderwerpen: Duurzaamheid

In de week van de korte keten zet N-VA Temse extra in op de promotie van de producten van onze lokale boeren. Fractieleider Davy De Rijbel stelde op de gemeenteraad van maandag 29 april voor om een brochure uit te werken met en voor onze lokale producenten en schepen van duurzaamheid Tineke Van Britsom zet mee haar schouders onder het project van de Buurderij.

Fractieleider Davy De Rijbel liet zich inspireren op een bijscholing voor nieuwe gemeenteraadsleden. Tijdens deze opleiding kregen de gemeenteraadsleden de kans om kennis te maken met enkele nieuwe projecten die intussen een mooi succes hebben gekend in andere Vlaamse gemeenten. Één van de projecten is de brochure ‘(H)eerlijk lokaal’ die door het gemeentebestuur van Asse samen met Affligem, Aalst en Opwijk wordt uitgegeven. In die brochure worden 50 landbouwers voorgesteld, waardoor je eenvoudiger de weg naar de lokale teler vindt (zie bijlage).  Aalst, Affligem, Asse en Opwijk zetten met deze brochure sterk in op lokale landbouw. Men wil de lokale economie een duwtje in de rug geven en een stap zetten in de richting van een beter milieu. Als je groenten koopt bij de lokale boer, verklein je immers je ecologische voetafdruk. Davy zag hier dan ook voor Temse een enorme kans om een soortgelijk project op te zetten binnen onze gemeente of zelfs in samenwerking met andere gemeenten in het Waasland. "Dit zou meteen een prachtig project kunnen zijn om mee te beginnen voor de duurzaamheidsambtenaar in spé!" Schepen van duurzaamheid Tineke Van Britsom zal nu in samenwerking met de schepen voor lokale economie Stephan Van der Gucht en de schepen van landbouw Hugo Maes dit initiatief verder uitwerken.

In het kader van de week van de korte keten organiseert de gemeente Temse in samenwering met de Buurderij Temse ook een heus Feest van de Duurzaamheid. Op woensdag 8 mei kan je in JOC De Nartist (C. De Landstsheerlaan 26a) kennis maken met producenten van duurzame voedingswaren en deze proeven en het concept van (organisator) Buurderij Temse leren kennen. Voor de feestelijke opening zijn sprekers over duurzame thema's uitgenodigd, zoals Janne Jooris (vertelt op ludieke manier over koetjes en kalfjes). Ook Joke Schauvliege heeft haar aanwezigheid toegezegd. Het is de bedoeling dat je nadien producten (zuivel, brood, honing, vlees, vis, hoeveijs, ambachtelijk bier...) naar eigen keuze wekelijks kan bestellen en deze telkens op een woensdag van 17.30 tot 19 u. kan afhalen in JOC De Nartist. Online bestellen is mogelijk via https://boerenenburen.be