Opening artiestenfoyer Roxy

Op 2 oktober 2017, over deze onderwerpen: Cultuur

Vrijdag 29 september 2017 werd de uitbreiding van de theaterzaal Roxy door middel van de realisatie van een volwaardige artiestenfoyer feestelijk geopend! De avond werd feestelijk aangevat door onze schepen van Cultuur Lieve Truyman die voor de verwelkoming en de toelichting van het project zorgde.

Zoals vele Temsenaren weten was deze zaal oorspronkelijk een Cinemazaal, die gebouwd is in 1947, nadat de vorige verwoest was tijdens WOII. In 1969 werden de deuren van de cinemazaal ROXY gesloten. Het toenmalige gemeentebestuur kocht het gebouw en vormde het geleidelijk aan om tot een podium- en theaterzaal.
Doorheen de jaren evolueerde het gebouw tot een volwaardige, professionele zaal, maar er bleef een groot gebrek aan opslagruimte voor al het technisch materiaal dat verbonden is aan een theaterzaal. Ook de artiestenloges zijn zeer klein en hebben meerder functies zoals: een keukentje, opslagruimte voor poetsgerief, refter voor het personeel en daartussen zit ook nog de bureau van onze geluidstechnieker en een douche voor de artiesten. Veel functies op zeer weinig oppervlakte.
Doordat de woning ernaast, dat veel vroeger nog een café was (nl. de Monty) te koop stond, groeide het idee om op het aanbod in te gaan waardoor de theaterzaal nog verder kon uitgebreid worden en nog meer werd geprofessionaliseerd. Waarbij er dus niet alleen gedacht werd aan meer ruimte voor de artiesten en bergruimte, maar ook aan een vormingslokaal gelinkt aan het cultuuraanbod.  Tevens kan die ruimte ook gebruikt worden als polyvalente zaal voor de verenigingen van Temse. Uiteraard zal het gebruik van deze polyvalente zaal steeds afgestemd worden met het cultuurprogramma.
Deze Artiestenfoyer is tot stand gekomen dankzij een goede samenwerking met de architect Iris Pauwels, hoofdaannemer Efrem De Wilde, werkleider Tom Van Buynder van de gemeentelijke technische dienst en zijn medewerkers, Ronny Van Royen de geluidstechnieker van de theaterzaal Roxy, ereschepen Freddy Verbeke en schepen van cultuur Lieve Truyman die het dossier nauwgezet op de voet opvolgde.

Waarnemend burgmeester Hugo Maes gaf vervolgens een toelichting over de geschiedenis van de filmzaal Roxy en opende officieel de Artiestenfoyer.
De feestelijke openingsavond die in het teken stond van film en filmmuziek is tot stand gekomen i.s.m. Het Morrend Volk, Vocaal Ensemble Temsicantat met als dirigent Bert Peeters, leerkrachten (Ann Carpentier, Annelies De Wolf, Bart Truyens en Dimitrie Bracke) en leerlingen van de STEDELIJKE ACADEMIE voor MUZIEK WOORD EN DANS en de medewerkers van de cultuurdienst en dienst facility.