Restauratie van de Boelwerfkraan kan starten

Op 6 maart 2024, over deze onderwerpen: Algemeen Beleid, Cultuur

De Vlaamse minister van Onroerend Erfgoed, kent via het agentschap Onroerend Erfgoed een erfgoedpremie standaardprocedure toe van 150.000 euro voor de restauratie van de elektrische torenkraan van de voormalige scheepswerf Boel.
"Dankzij de standaard erfgoedpremie kunnen eigenaars van onroerend erfgoed via een eenvoudige procedure snel financiële ondersteuning aanvragen om hun erfgoed te onderhouden.", aldus de minister Matthias Diependaele. "Ik ben erg blij dat de Boelwerfkraan op deze manier gerestaureerd kan worden. Dit is geen evident dossier. De torenkraan is een ZEN-monument, een monument zonder economisch nut. Het is een iconisch landschapsbaken, een symbool voor het scheepsbouwverleden van de gemeente Temse. De kraan roept heel wat emoties op en zorgt voor verbinding. Het is voor de gemeente Temse een uitdaging om dit monument te onderhouden. De voorlopige opheffing van de bescherming die ik in 2022 in gang zette, en de bezwaren die volgden, maakten duidelijk dat er een groot draagvlak is voor het behoud van de toren. Een nieuwe dynamiek kwam op gang en ik ben erg blij dat er nu een doorstart is voor de torenkraan."

Restauratiewerken

De restauratiewerken aan de Boelwerfkraan zorgen ervoor dat de kraan voldoende stabiel is en een groot onderhoud krijgt. Wat de stabiliteit betreft is gekozen om de giek vrij te laten, zoals dat ook voor de kranen van het MAS in Antwerpen het geval. De onderdelen van de kraan worden ontroest en geschilderd. Dit zal in situ gebeuren waarbij de restaurateurs via touwtechnieken (rope-acces) de kraan van boven naar beneden onder handen nemen. Dat is een stuk goedkoper dan de kraan de demonteren en naar een restauratieatelier te brengen, of om er stellingen rond te plaatsen. Waar nodig wordt beschadigd staal vervangen en er worden ook extra relingen geplaatst.

Schepen voor erfgoed Lieve Truyman: "De Boelwerfkaan is een baken langs de Schelde en een stille getuigen van ons rijk scheepsvaart verleden. Dankzij een nauwe samenwerking met minister Diependaele, zijn kabinet en talrijke partners werd er gewerkt aan een haalbare oplossing om de Boelwerfkraan te behouden.  Ik ben als schepen voor Erfgoed zeer blij dat naast de medefinanciering van Interwaas en de Maatschappij Linkerscheldeoever, nu ook de Vlaamse subsidies zijn goedgekeurd.  Als alles op schema blijft kunnen de werkzaamheden starten in het voorjaar van 2024 zodat ook onze kinderen en kleinkinderen kunnen blijven genieten van haar pracht en herinnerd worden aan de geschiedenis van onze gemeente.

Over de elektrische torenkraan

De torenkraan werd in 1957 gebouwd door het metaalbedrijf Nobels-Peelman uit Sint-Niklaas, in opdracht van het scheepsbedrijf Cockerill Yards. De machinekamer en het hijswerk zijn van machinefabriek Hensen uit Rotterdam. Na het faillissement van Cockerill Yards kwam de torenkraan naar Temse, waar ze nog altijd waakt over de Schelde.

Over de Boelwerf

De Boelwerf is opgericht in 1829 door Bernard Boel, een timmerman. Die groeide uit tot een grote Belgische scheepswerf Temse en een wereldspeler aan de Schelde. De werf ging in 1994 failliet. De grote torenkraan bleef staan en werd in 2004 beschermd als monument nadat ze aan de gemeente Temse werd geschonken door de curatoren van Boelwerf.