Temse behoudt het label van pleegzorggemeente

Op 21 november 2022, over deze onderwerpen: Algemeen Beleid, Jeugd, 2. Welzijn, 3. Jeugd, 3. Welzijn

Temse ontving op zaterdag 19 november het label van pleegzorggemeente. Lokaal bestuur Temse wilt via deze manier het draagvlak voor pleegzorg vergroten en pleegzorg in Temse bekend maken.

Pleegzorg in Temse

In Temse worden momenteel 50 pleegkinderen en 2 pleeggasten opgevangen in 33 pleeggezinnen. Al deze gezinnen werden op zaterdag 19 november uitgenodigd op de overhandiging van het label.

Tijdens deze overhandiging deelde een pleegmoeder naast haar verhaal en haar ervaringen ook enkele tips met het gemeentebestuur en konden de pleeggezinnen zowel elkaar leren kennen als in gesprek gaan met de verantwoordelijken van Pleegzorg Oost-Vlaanderen en gezinsbegeleiders.

Voor de kinderen was de dag zeker en vast al geslaagd aangezien er zowel animatie als een goodiebag voorzien was.

Realisaties en ambities van het gemeentebestuur Temse

Het gemeentebestuur heeft verschillende ambities uitgesproken.

Allereerst zal het schepencollege promocampagnes en infosessies opzetten die ervoor zorgen dat andere gezinnen gestimuleerd worden om zich aan te melden als pleeggezin.

Ten tweede stelt het gemeentebestuur het jeugdontmoetingscentrum De Nartist gratis ter beschikking voor de maandelijkse bijeenkomst van de (groot)oudergroepen en voor de vorming van de gezinsbegeleiders.

Daarnaast heeft het gemeentebestuur de ambitie om de pleeggezinnen te gaan ondersteunen door te bekijken of ze toegang kunnen krijgen tot de Sleutelpas en de fietsbibliotheek ‘Op Wielekes’.

Wij willen met deze acties niet enkel aandacht vragen voor pleegzorg in Temse maar ook de pleeggezinnen bedanken. Hun warm engagement, dat aan kwetsbare kinderen een veilige thuis biedt, is enorm.” geeft schepen van Welzijn Patrick Vermeulen (Open Vld) aan.

Schepen van Jeugd en Kinderopvang Tineke Van Britsom (N-VA) is zeer tevreden met de huidige realisaties en zet zich constructief op om mee te helpen om deze ambities te realiseren.

Pleegzorg in Vlaanderen

In 2022 telt Vlaanderen meer dan 6.500 pleeggezinnen. Echter is elk pleeggezin uniek. Pleegzorg kent veel soorten variaties. Kinderen, jongeren of volwassenen met een beperking, een psychiatrische problematiek of personen die het moeilijk hebben omdat hun ouders voor een afhankelijke termijn niet voor deze kwetsbare groep kan zorgen. Soms verblijft een pleegkind of pleeggast maar enkele weken of één weekend per maand in een pleeggezin.

Hoe word je pleegouder?

In principe kan iedereen pleegouder worden. De enige voorwaarde die vooropgesteld wordt is dat je in staat moet kunnen zijn om het pleegkind of de pleeggast in een stabiele en veilige omgeving te kunnen opvangen.

Indien je zelf geïnteresseerd bent in het concept van pleegzorg, dan kan u gratis en vrijblijvend een infopakket aanvragen via www.pleegzorg.be . U bent ook zeker welkom op één van de infosessies in het Waasland. Op 20 december is er een infosessie in Sint-Niklaas. Indien u niet aanwezig kan zijn op deze infosessie kan u op www.pleegzorg.be/kalender een overzicht vinden van andere infosessies.