Temse behoudt titel van Kindvriendelijke Gemente

Op 15 november 2022, over deze onderwerpen: Jeugd, Onderwijs en scholen
Uitreiking label Kindvriendelijke gemeente door Vlaams minister Benjamin Dalle

Temse is sinds 2016 in bezit van de titel van Kindvriendelijke gemeente. Op 14 november beloonde Vlaams minister van Jeugd Benjamin Dalle 34 Vlaamse steden en gemeenten met deze erkenning waaronder Temse. Tineke Van Britsom (N-VA) schepen van Jeugd meldt:“We kennen in Temse een enorme vergroening, de groep kinderen en jongeren groeit sterk aan. Het is voor mij essentieel om hen ook als volwaardige burgers te beschouwen, niet in hun plaats te denken maar goed naar hen te luisteren. Zij zijn de experten en weten het best wat is goed is voor hen.

Wat betekent het label concreet?

Concreet verbindt een stad of gemeente met het label zich ertoe om de rechten van het kind niet alleen te implementeren maar ook te realiseren doorheen alle beleidsdomeinen waarin deze actief is. Steden en gemeenten kunnen zich elke 2 jaar kandidaat stellen voor deze titel door een dossier op te bouwen. Dit plan bevat enerzijds de huidige lokale visie omtrent jeugd en anderzijds wordt een actieplan toegelicht voor de toekomst waarin de gemeente haar ambities uitlegt. Dit dossier wordt uiteindelijk geëvalueerd door experten op vlak van lokaal beleid en kinderrechten.

Binnen de N-VA fractie zijn we dan ook enorm opgetogen, dit label is een signaal dat er binnen de gemeentediensten en door de bevoegde schepen kwalitatief en goed gewerkt wordt.

Innovatie in dienstverlening komt de jongeren van Temse ook ten goede

Het Lokaal Bestuur Temse voerde deze legislatuur al heel wat veranderingen door. Zo werden aan het begin van deze legislatuur de gemeente- en OCMW- diensten samengebracht. Het nieuwe organogram zorgde voor de introductie van vele nieuwe medewerkers. Deze veranderingen zorgde ervoor dat het gemeentebestuur nieuwe organisatiewaarden introduceerde die de gemeente verbindt met haar kindvriendelijke visie. Kindvriendelijkheid geeft volgens de schepen van Jeugd Tineke Van Britsom (N-VA) een frisse dynamiek aan de dienstverlening die de stad geeft aan de burgers. Het is bijgevolg een bewuste keuze geweest om kindvriendelijkheid binnen heel de gemeente op te nemen in het Meerjarenplan."Deze titel is dan ook een erkenning voor heel de gemeente en al haar medewerkers hun harde werk waar we enorm trots op zijn."

Voor interview en beleidsvragen:

Tineke Van Britsom, schepen van jeugd, 03 710 12 90,

tineke.vanbritsom [at] temse.be