Temse heeft zijn Huis van het Kind

Op 15 februari 2017, over deze onderwerpen: OCMW & Sociale Zaken

Op dinsdag 14 februari  stelde OCMW-Voorzitter Werner Maerevoet in de ontmoetingsruimte ’t Achterpoortje het virtuele Huis van het Kind voor.

In zowel de meerjarenplanning van OCMW als gemeente stond dit project ingeschreven en de afspraak was dat het OCMW de trekkersrol op zich zou nemen en ook de jaarlijkse kredieten hiervoor zou voorzien.

Oorspronkelijk was het de idee om het buurthuis Den Boodt om te vormen tot het Huis van het Kind maar al gauw bleek dat deze locatie veel te klein was om zelfs maar een fractie van het aantal partners in te huisvesten. Er werd ook afgestapt van de idee dat het Huis van het Kind per definitie een gebouw moest zijn.

Na overleg met verschillende organisaties werd gekozen om een virtueel Huis van het Kind te creëren via een website en vier onthaalpunten. Het biedt een aantal mogelijkheden wat een fysieke locatie niet kan bieden. Zo is er nu al een samenwerkingsverband met een grotere groep van partners en dit blijft ook steeds groeien.

Het huis van het Kind richt zich tot (aanstaande) ouders, gezinnen, kinderen en jongeren. Dus van -9 maanden tot 12 jaar.

Daarnaast geeft de website ook een totaaloverzicht van wat de partners bieden aan voordelen, hulpverlening en leuke activiteiten.

Omdat het internet niet voor iedereen toegankelijk is en omdat de website niet voor elke vraag een pasklaar antwoord zal kunnen bieden, zijn een aantal onthaalpunten voorzien waar mensen hun vraag persoonlijk kunnen stellen. Deze onthaalpunten zijn terug te vinden binnen het OCMW, de gemeente, het consultatiebureau van Kind en Gezin en de Speel-o-theek.

Info via website: http://www.huisvanhetkindtemse.be