XL Zwerfvuilevent met Siska Schoeters op zondag 22 september

Op 20 augustus 2019, over deze onderwerpen: Duurzaamheid

In samenwerking met het gemeentebestuur van Temse en intercommunale MIWA organiseert Ekobie vzw in Temse én alle deelgemeenten een “XL Zwerfvuilevent”.

Ellen Ongena, oprichter van Ekobie vzw en Schepen van duurzaamheid Tineke Van Britsom zijn ervan overtuigd dat je als individu effectief iets kan doen en kan betekenen voor je omgeving. “Ekobie vzw zet in op ‘bewustzijn’, ‘educatie’ en ‘actie ondernemen’ omtrent klimaatvervuiling maar ook vervuiling van ons eigen lichaam. We zijn het verschuldigd aan de natuur en volgende generaties om actie te ondernemen” zegt Ellen Ongena, oprichter van Ekobie.

De samenwerking tussen Ekobie en het gemeentebestuur nam al een geweldige start met een zwerfvuilactie maart j.l. Vzw Ekobie geniet de volle steun van schepen van duurzaamheid Tineke Van Britsom (N-VA), zij neemt vanuit het gemeentebestuur het initiatief voor het zwerfvuilevent. Ook schepen van milieu Hugo Maes (CD&V) en afvalintercommunale MIWA zetten hun schouders mee onder het initiatief.

Deze keer pakken ze het nog grootser aan met een “XL Zwerfvuilevent”. Zij aan zij met  gemeentediensten, de intercommunale MIWA, burgers uit Temse centrum, deelgemeenten gaan het lokaal bestuur en Ekobie vzw de gemeente schoonmaken. Ze krijgen hierbij de volledige medewerking van Siska Schoeters, ook zij zal helpen schoonmaken “Want iedereen kan iets doen voor zijn omgeving” zegt ze.

“We roepen alle burgers, verenigingen, scholen en bedrijven op om mee te helpen schoonmaken. We willen samen met hen een positief voorbeeld geven, een signaal aan allen die dat duwtje nodig hebben om de juiste gewoonte te creëren. We gaan niet enkel opruimen; de hele actie wordt gefilmd,  dit beeldmateriaal zal herhaaldelijk worden ingezet voor educatie en sensibilisering in de gemeente en hopelijk ook daarbuiten. Samen met MIWA ontwikkelt Ekobie ook een educatiepakket dat de scholen van Temse voor of na de actie in hun lessenpakket kunnen integreren.

“We willen met deze actie tonen dat een propere en aangename leefomgeving creëren ook leuk kan zijn”, vult schepen Tineke Van Britsom aan. “Natuurlijk is zwerfvuil maar één aspect, we blijven ondertussen verder nadenken over andere duurzame projecten.”

Aansluitend op de actie komen we samen voor een AfterCleanUpParty in het JOC De Nartist waar acteur en muzikant Jenne Decleir én zangeres Leki zorgen voor muziek. De organisatie trakteert alle helpende handen ook op een hapje en drankje.