Centrum Temse wordt fietszone!

Op 22 juli 2022, over deze onderwerpen: Mobiliteit en verkeer

Centrum Temse wordt op 22 juli een fietszone Op 22 juli vanaf 14 uur wordt het centrum van Temse een fietszone.Fietsers staan er vanaf dan centraal. Zo hebben we meer aandacht voor de zachte weggebruiker, duurzame mobiliteit én verhogen we opnieuw de verkeersveiligheid in onze gemeente. Uiteraard blijft het centrum bereikbaar voor alle verkeer.

Vlaanderen koos via het decreet basisbereikbaarheid resoluut voor een modal shift waarbij de Vlaming zich met meer duurzame modi dan de (eigen) wagen moet verplaatsen. Nog steeds stappen mensen te vaak, zelfs voor korte verplaatsingen, in de wagen. Dat kan anders. Zo moeten duurzame vervoersmodi aantrekkelijker gemaakt worden. Lokaal Bestuur Temse zet alvast een stevige stap in die richting!

Fietszone in hartje Temse

Door het historische centrum van Temse als één grote fietszone in te richten, trekt het lokaal bestuur duidelijk de kaart van de fietser. “Dit is opnieuw een mooi project om onze gemeente fietsvriendelijker te maken” vertelt burgemeester Hugo Maes.

Wat is een fietszone?

In de fietszone mag de fietser de gehele breedte van de rijbaan (in zijn/haar rijrichting) innemen. De auto mag deze fietszone inrijden, maar is er slechts te gast. Bestuurders van gemotoriseerde voertuigen mogen de fietsers niet inhalen. De maximumsnelheid ligt op 30 kilometer per uur, maar het zijn de fietsers die het tempo bepalen.

De nieuwe fietszone wordt aangeduid met de borden F111 met zonale geldigheid. Om de grenzen van de z

one letterlijk in de verf te zetten en de rode loper voor de fietser uit te rollen, werden grote (rode) thermoplastmarkeringen voorzien. Straten met eenrichtingsverkeer waar een uitzondering voor fietsers geldt, werden voorzien van een strook markeringsnagels en glasbolreflectoren, aangevuld met fietslogo’s zodat fietsers duidelijk de voor hen gereserveerde ruimte kunnen zien.

Welke straten behoren tot de fietszone?

Deze straten worden een fietsstraat en vormen samen de nieuwe fietszone:

 
  • Deel van de Dijkstraat (als toegang naar de Markt)
  • Markt
  • Kamiel Wautersstraat
  • Kasteelstraat
  • Wilfordkaai
  • Consciencestraat
  • Priester Poppestraat
  • Veerstraat
  • Nijsstraat

De straten binnen de nieuwe fietszone trekken al heel wat fietsers aan. Met deze voorkeursbehandeling hopen we 

dat het aantal fietsers nog zal toenemen.

Om het fietscomfort te verhogen, werd het wegdek van de Kamiel Wautersstraat vernieuwd. De oncomfortabele kasseien zijn vervangen door een wegdek in uitgewassen beton. Ook de omwonenden profiteren mee van het nieuwe wegdek, dat minder lawaaihinder met zich meebrengt. De komst van de fietszone zorgt dus ook voor een verhoogde verkeersleefbaarheid in onze gemeente.

Markt wordt volledig eenrichting

De Markt bevindt zich in de fietszone. Deze straat wordt volledig 

eenrichting, waardoor autov

erkeer enkel nog vanaf de Oeverstraat richting Dijkstraat en Wilfordkaai mag rijden. Zo zijn er geen conflicten meer aan het kruispunt met de Dijkstraat, waar het dubbelrichtingsverkeer voor een moeizame verkeerssituatie zorgde. Fietsers mogen 

in beide richtingen rijden op de Markt. De tegenrichting wordt nu volledig gereserveerd voor de fietser. Ook hier werd de strook met de markeernagels, glasbolreflectoren en fietslogo’s uitgerust.

De Kamiel Wautersstraat ligt zelf ook in de fietszone, maar blijft in deze nieuwe circulatieregeling nog steeds dubbele richting voor alle verkeer.

“Onze gemeente blijft inzetten op een betere mobiliteit voor de zachte weggebruiker. De fietszone zet de fietser echt centraal in onze gemeente” geeft schepen van Mobiliteit Lieve Truyman aan.

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is