Windmolens op de Velle … niet zonder lasten en lusten te verdelen.

Op 2 december 2011

Maandag 21 november was er in Temse een infovergadering over de bouw van windmolens langs de E17 ter hoogte van de Velle. N-VA wil in dit dossier oproepen tot rust en objectiviteit. Sommige ongefundeerde voor- of nadelen die de laatste tijd werden aangebracht door betrokkenen helpen zeker niet om een nuchtere beslissing te maken.

Windmolens lijken een trend, maar we mogen het middel niet verwarren met het doel; binnenkort hebben we meer windmolens dan afritten op de E17. We moeten beseffen dat zomaar overal windmolens neerplanten niet altijd een goed idee is. Kernenergie blijft vandaag voor N-VA nog één van de meest economische vorm van energie.

Het is te begrijpen dat de inwoners van de Velle niet meteen staan te springen om een windmolen vlakbij hun tuin te hebben. Maar we leven in een dichtbevolkte regio en er zal wel altijd iemand in de buurt van een windmolen wonen.

Bovendien moeten we in Vlaanderen streven naar meer energieonafhankelijkheid. Als je de krant opent, lees je wekelijks dat onze energieprijzen bij de hoogsten in Europa liggen. Volgens cijfers van de CREG zorgen de kerncentrales jaarlijks voor een nucleaire marge van ongeveer 2 miljard. Op deze manier ondersteunen we met z’n allen een geldtransfer naar Gaz de France-Suez (volgens cijfers van de CREG). Windmolens zijn dus zeker een verstandige stap naar onze energieonafhankelijkheid.

N-VA pleit ervoor om in windmolenprojecten als deze de lasten en lusten te verdelen. Dat dit geen verre droom is, bewijst Wase wind. Tien jaar geleden startte Wase Wind in Kruibeke met de bouw van windmolens. Alle buurtbewoners en landbouwers werden uitgenodigd om zelf coöperant te worden in Wase wind. Hierdoor deelden ze in de winst en konden ze zelf voordelig energie aankopen. Hierdoor kon het project op veel steun rekenen.

N-VA Temse is van mening dat Enervest voor het project op de Velle de levendige dorpsgemeenschap zeker op een betere manier had kunnen betrekken en inspraak geven.
Alle burgers kunnen nog tot 10 december bezwaarschriften voor of tegen dit project indienen bij de gemeentelijke milieudienst.