ACADEMIE BEELDENDE KUNST – NIEUWE OPLEIDING – STRIPTEKENATELIER

Op 28 augustus 2018, over deze onderwerpen: Onderwijs en scholen

Temse – stripgemeente – pakt uit met nieuwe unieke opleiding aan de academie beeldende kunst (tekenacademie), m.n. de oprichting van een STRIPTEKENATELIER.

Het nieuwe decreet op het DKO dat ingaat op 1/09/2018 biedt extra mogelijkheden.
Naast diverse andere maatregelen zijn ook de regels voor programmeren/oprichten van nieuwe afdelingen gewijzigd.

“Samen met de directeur hebben wij gezocht naar opportuniteiten voor Temse. Binnen de clusters waarin onze academie onderwijsbevoegdheid heeft, is er nieuwe opleiding mogelijk m.n. “beeldverhaalatelier” voor de groep 12-18 jarigen”.

Temse heeft alle troeven in handen om deze opleiding te starten.
Niet alleen heeft Temse een lange traditie en grote band met de stripverhaal-wereld, het nieuwe atelier biedt ook diverse mogelijkheden tot samenwerking buiten de academie.
De academie beschikt bovendien over een uitstekend kandidaat-lesgever. Uit een bevraging eind vorig schooljaar bleek al duidelijk belangstelling voor dit nieuw verhaal. Door verstandige investeringen in computer en multimediamateriaal gedurende de voorbije jaren zijn er geen extra investeringen nodig. Binnen de academie is ook alles voorbereid om er direct mee te starten vanaf 1 september.

Een nieuwe afdeling oprichten betekent ook dat de gemeente het eerste jaar alles moet financieren, ook het loon van de leerkracht. Binnen het college werd er niet getwijfeld … “als er één gemeente is die deze afdeling moet oprichten dan is het Temse, de stripgemeente bij uitstek”.
De gemeenteraad heeft op maandag 27 augustus groen licht gegeven om deze nieuwe afdeling het eerste jaar te financieren.