Bouwmeester Scan Temse voorgesteld

Op 17 november 2020, over deze onderwerpen: Algemeen Beleid

Op donderdag 29 oktober stelde het Team Vlaams Bouwmeester de ‘Bouwmeester Scan Temse’ (digitaal) voor aan het college en betrokken diensten van het Lokaal Bestuur Temse, in aanwezigheid van de nieuwe Vlaamse Bouwmeester Erik Wieërs. De Bouwmeester Scan is een adviserende tool, door het Team Vlaams Bouwmeester ontwikkeld voor lokale besturen die snel werk willen maken van een duurzamer en beter ruimtegebruik.

In december 2017 lanceerden de Vlaamse Regering en de toenmalige Vlaamse Bouwmeester Leo Van Broeck een oproep aan gemeentebesturen om zich kandidaat te stellen voor een Bouwmeester Scan. Temse besliste hierop in te tekenen. Het dossier werd gegund in het voorjaar van 2019 en het eindrapport werd gefinaliseerd op 20 oktober.

Een team van experten bracht de ruimtelijke en beleidsmatige sterktes en zwaktes van de gemeente in kaart en reikt nu een concrete agenda van projecten en ingrepen aan, die uiteindelijk voor een aangenamere, gezondere, beter uitgeruste en meer inclusieve leefomgeving zorgen, in combinatie met een zorgzamere en meer duurzame omgang met ons leefmilieu en natuurlijke hulpbronnen. Een snelle doorlichting (met enige vertraging door corona) werd voor de gemeente Temse uitgevoerd door een onafhankelijk onderzoeksteam onder leiding van PTArchitecten uit Brussel en met medewerking van de studiebureaus Traject en M-TECH. Deze doorlichting resulteerde in een advies ter attentie van het lokaal bestuur met het oog op de ontwikkeling van een concrete agenda van projecten en beleidsmatige ingrepen.

Gedurende het traject werd input geleverd door een lokale werkgroep, bestaande uit leden van het schepencollege en een ruime ambtelijke vertegenwoordiging, samen met een delegatie uit gemeentelijke adviesraden. Het resultaat werd (digitaal) aan hen voorgesteld op 29 oktober 2020 tijdens een gezamenlijk overleg en in aanwezigheid van de nieuwe Vlaamse Bouwmeester Erik Wieërs, die deze Bouwmeester Scan erg accuraat noemde en verklaarde verheugd te zijn dat het Lokaal Bestuur de ambitie heeft om het roer om te gooien binnen de voorgestelde thematiek.

De Bouwmeester Scan bevat dus een aantal adviezen om Temse te laten ontwikkelen binnen de ‘stedelijke vlinder’ (verwijzend naar de vorm van het stedelijk gebied, met een oostelijke en westelijke vleugel rond de Scheldebrug) in een waardevol groenblauw landschap, met eigen accenten voor de twee vleugels en met de compacte dorpen Elversele, Tielrode en Steendorp als poorten naar de Scheldevallei. Buiten de ‘stedelijke vlinder’ ligt de uitdaging dan weer in het vrijwaren en versterken van de open ruimte.

De Bouwmeester Scan zal nu verder dienen als inspiratie bij de opmaak van het Beleidsplan Ruimte, dat het Lokaal Bestuur nog in deze legislatuur wenst te realiseren en dat de visie van het bestuur op het toekomstig ruimtegebruik in onze gemeente moet vastleggen.

De Bouwmeester Scan van Temse zal als adviesdocument voorgesteld worden aan de gemeenteraadsleden en aan de verschillende adviesraden en is publiekelijk beschikbaar via de websites van Temse (https://www.temse.be/index.php/wonen-en-bouwen/dienst-ruimtelijke-ordeni...) en het Team Vlaams Bouwmeester.