CVO Temse... toekomst verzekerd door fusie met GO!

Op 30 oktober 2018, over deze onderwerpen: Onderwijs en scholen

Het CVO Temse is met 150.000 lesurencursist (LUC) te klein om te voldoen aan de rationalisatienorm (700.000 LUC’s) opgelegd door het decreet volwassenonderwijs. Een fusie werd noodzakelijk. Gedurende meer dan een jaar werden gesprekken gevoerd met alle mogelijke partners binnen het eigen net en daarbuiten. Vanaf volgend schooljaar (1 september 2019) wordt CVO Temse onderdeel van een fusie met het GO! Op de gemeenteraad van maandag 29 oktober werd deze fusie goedgekeurd.

Het onderwijsdecreet XXVII, goedgekeurd op 23 december 2016, voert nieuwe rationalisatienormen voor het (secundair) volwassenenonderwijs in. De voorziene ingangsdatum voor deze nieuwe normen is 1 september 2019. De normen gelden als voorwaarde voor een centrum voor volwassenenonderwijs om in de overheidsfinanciering te kunnen worden opgenomen. Voor een CVO met verschillende studiegebieden in het secundair volwassenenonderwijs en waarvoor de gemiddelde bevolkingsdichtheid in de vestigingsplaatsen meer dan 300 inw./km2 bedraagt, is de norm 700 000 lesurencursist.

Deze nieuwe regelgeving zorgt voor ingrijpende veranderingen in het landschap van het volwassenenonderwijs. Het CVO Temse haalt 150 000 lesurencursist, hetgeen betekent dat de nieuwe rationalisatienorm niet wordt gehaald. Er waren 3 opties mogelijk: afbouw, fusie met andere CVO's binnen hetzelfde net of het fusie binnen een ander net.

In de gemeenteraadszitting van 18 december 2017 werd het college van burgemeester en schepenen gemachtigd om besprekingen te voeren met andere centrumbesturen, met het oog op een mogelijke fusie. Er werden ook een 4 krijtlijnen bepaald:

• het volwassenenonderwijs in Temse in stand houden en indien mogelijk ook uitbreiden
  • een zo gunstig mogelijke regeling voor het personeel
  • het gemeentebestuur streeft naar medezeggenschap in de nieuwe structuur
  • het behoud van de gebouwen in eigendom van de gemeente.

De gevoerde gesprekken wezen uit dat het GO! de interessantste fusiepartner is voor het CVO Temse. 3 CVO’s uit het GO! (Janitor-St-Niklaas, Leerstad-Lokeren en Panta Rhei-Gent) en CVO Temse vormen vanaf 1 september 2019 samen één nieuw centrum volwassenenonderwijs met meer dan 1.000.000 lesurencursist. De naam van dit nieuwe centrum is nog niet bepaald.

Binnen deze nieuwe structuur worden de 4 krijtlijnen ingevuld:

• Er is mogelijkheid tot uitbreiding zowel wat lokalen als opleidingen betreft. Voor de cursisten verandert er niets. De lessen blijven doorgaan in Temse.
  • Het personeel, zowel vast benoemden als tijdelijken, behouden hun reeds opgebouwde rechten en anciënniteit. Het wordt een fusie door samenvoeging, waardoor alle personeelsleden van het nieuwe CVO op 1 lijst komen staan in volgorde van anciënniteit. Er wordt gestreefd naar zoveel mogelijk behoud van de huidige opdracht en werkplaats.
  • In het organigram van het nieuwe CVO is een inspraakstructuur voorzien, waarin een vertegenwoordiger van elk oorspronkelijk centrumbestuur zetelt. De campusdirecteur is lid van het directieteam. Hiermee is voeling met de lokale noden van elk centrum verzekerd.
  • De gebouwen blijven eigendom van de gemeente en de nieuwbouw wordt via een erfpachtovereenkomst ter beschikking gesteld van het GO!.

Bij een dergelijk belangrijke beslissing is het van levensbelang om iedereen op dezelfde lijn te krijgen. Binnen het CBS werd regelmatig een stand van zaken gegeven met vergelijking van verschillende belangrijke elementen in het dossier.
Vooraleer te beslissen werd ook het personeel geraadpleegd. Na een informeel vakbondsoverleg spraken de vakbondsafgevaardigden hun voorkeur uit om in te stappen in het project van het GO!. Op het formeel vakbondsoverleg van 17 oktober 2018 werd deze voorkeur voor het GO! bevestigd door de gewestelijke vakbondsvertegenwoordigers. Op de personeelsvergadering van 22 oktober werd het project voorgesteld en konden de personeelsleden al kennis maken met de andere partners.
Het dossier wordt ten gronde toegelicht op een commissie Algemeen Beleid met slechts 1 agendapunt op woensdag 24 oktober.

“Deze fusie is zonder twijfel de belangrijkste beslissing voor het CVO met het oog op de toekomst. Ik ben dan ook zeer verheugd en ook fier dat we dit dossier op een professionele manier hebben kunnen behandelen en afronden nog voor het einde van het jaar. Er is nu nog voldoende tijd om samen met de partner-scholen het fusieverhaal te schrijven en het volgend schooljaar voor te bereiden, om op 1 september te starten in het nieuwe CVO,” aldus Schepen van Onderwijs Geert Vandersickel.