Het internet, ook uw zaak. Temse haalt subsidies binnen voor de lokale economie.

Op 10 oktober 2018, over deze onderwerpen: Lokale economie

De detailhandel is voortdurend in beweging o.a. door de digitalisering. Je kan bij de pakken blijven zitten of proberen op de trein te springen.

E-commerce is een extra distributiekanaal geworden, waarmee de “klassieke” handelaar rekening moet houden en mee aan de slag gaan. Ook het service-aanbod is binnen e-commerce geëvolueerd en vaak zeer doeltreffend. Veel zelfstandige speciaalzaken blijven worstelen met de digitale transformatie en hoe daar strategisch op inspelen met een geactualiseerd winkelconcept. Net als voor de grotere e-commerce-spelers blijft de uitdaging webwinkels rendabel te maken en tezelfdertijd voldoende competitief te zijn op vlak van service, aanbod, marketing, … De digitale transformatie stopt echter niet bij e-commerce.

Vlaio (Vlaamse Agentschap Innoveren & Ondernemen) lanceerde enige tijd terug de oproep “Het Internet - Ook uw zaak” specifiek voor gemeenten om de winkeliers te ondersteunen in dit verhaal.
Het doel van de oproep is het organiseren -door de gemeente- van infosessies rond het thema.  “Dergelijke oproepen werken steeds volgens het zgn. wedstrijdprincipe. We hebben een sterk dossier ingediend en zijn andermaal in de prijzen gevallen voor het maximum bedrag (4.130 euro)”

In november worden 2 sessies georganiseerd met onafhankelijke sprekers, die doorgaan in het AC.​ Deelname is volledig gratis. De deelnemers kunnen naar keuze inschrijven voor beide of slechts 1 van beide sessies.
Op 06/11 handelt Cis Scherpereel (auteur van “De people factor in e-commerce”) over “E-commerce voor de KMO en lokale handel”. Hoe omgaan met online verkoop als kleinere handelszaak en de basisprincipes van een goede online aanwezigheid met diverse tools om de zichtbaarheid op het internet te verbeteren. De deelnemers ontvangen een exemplaar van zijn boek.
Op 20/11 geeft Romanie Sagaert (een ervaren social media coach voor bedrijven) een interactieve sessie met tal van voorbeelden en tips om sociale media beter in te zetten en efficiënt te beheren als handelszaak.

Het betreft hier een forfaitaire ondersteuningspremie vanuit Vlaio, wat betekent dat de infosessies voor 100% gesubsidieerd zijn en er GEEN kosten zijn noch voor de gemeente, noch voor de handelaars. “Hier niet op inspelen zou onverstandig zijn ... we moeten alle opportuniteiten aangrijpen om onze handelaars te ondersteunen”.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is