Klimaatfonds voor deeltijds kunstonderwijs

Op 1 februari 2018, over deze onderwerpen: Onderwijs en scholen

Onze “Academie en Vaktekenschool” is de oudste gemeentelijke academie van Vlaanderen. De gebouwen zijn gebouwd in 1868. Dit wil zeggen dat we al een lange traditie hebben. Meteen is ook duidelijk waarom er geen dak-, muur- of vloerisolatie aanwezig is. Er is overal ook nog geen dubbele beglazing.

In juni 2017 werden -vanuit het klimaatfonds- middelen ter beschikking gesteld voor DKO.
Onze schepen van onderwijs, Geert Vandersickel, was er als de kippen bij om binnen het college aan te dringen om gebruik te maken van deze middelen. Na een energieaudit door Eandis werd een Agion-dossier ingediend (oktober 2017) voor isolatie, vervanging buitenschrijnwerk en glas en optimalisatie van de verwarming.

Er werd ons een subsidie van 154.132 euro toegekend in een 50/50 systeem. Dit betekent dat er een investering kan gedaan worden van iets meer dan 300.000 euro. De gemeente voorziet de andere helft op haar begroting.

Deze investering levert een aanzienlijke bijdrage aan het milieu.
Enkele cijfers van de jaarlijkse CO2- besparing  (gebaseerd op schattingen uit de energie-audit): isolatie van de zoldervloerisolatie: 24 Ton / buitenschrijnwerk met HR+ beglazing: 8 Ton  / stookplaatsrenovatie: 7 Ton.

De investering wordt door de jaren terugverdiend door een drastische daling van de energiefactuur.
Daarnaast kunnen we nog rekenen op REG-premies vanuit de netbeheerder.

De eerste stap is gezet … nu kan aan de planning en de uitvoering begonnen worden. De werken moeten gerealiseerd zijn uiterlijk oktober 2020.

“Dit dossier is zeker de moeite waard om er tijd en energie aan te besteden.” aldus onze schepen die er onmiddellijk aan toevoegt: “N-VA is de opvolger van de Volksunie, die de eerste groene partij in Vlaanderen was”.