Temse lanceert het Lokaal Loket Kinderopvang: “Samenwerking werpt vruchten af!”

Op 28 september 2023, over deze onderwerpen: Jeugd, Jeugd en Kinderopvang, Kinderopvang

Lokaal Bestuur Temse lanceerde woensdagavond 27 september het Lokaal Loket Kinderopvang. Temsenaren kunnen vanaf nu via deze website én het fysieke loket kinderopvang informatie raadplegen en hulp zoeken voor hun kindje (tot 2,5 jaar). Schepen van kinderopvang Tineke Van Britsom (N-VA) zegt: ”Tegen het einde van dit jaar is elke gemeente in Vlaanderen verplicht een Lokaal Loket Kinderopvang uit te bouwen. Wij zijn dan ook zeer trots om het nieuwe loket te mogen presenteren aan de Temsenaren. Het fantastische resultaat is te danken aan de aangename samenwerking tussen het Lokaal Bestuur en alle betrokkenen rond kinderopvang in Temse!”

Een Lokaal Loket Kinderopvang in Temse

Een Lokaal Loket Kinderopvang is een neutraal informatie- en ondersteuningspunt voor ouders die op zoek zijn naar kinderopvang voor hun kind tot 2,5 jaar. Het fysieke loket in het gemeentehuis op de 3de verdieping en de website geven de Temsenaar een duidelijk en volledig overzicht van alle voorschoolse kinderopvang.

Schepen Tineke Van Britsom: “We luisteren naar de noden die leven in onze gemeente, ik ben dan ook verheugd met de komst van dit nieuwe loket. Op termijn willen we onze middelen nog meer focussen op de plaatsen waar de hoogste noden zijn, de website zal ervoor zorgen dat we inzicht krijgen in de opvangnoden in de gemeente door de verschillende cijfergegevens.

Cruciale rol voor het Lokaal Overleg Kinderopvang

In 2022 werd het Lokaal Overleg Kinderopvang door de maatschappelijke veranderingen nieuw leven ingeblazen. Het overleg brengt alle betrokkenen samen die iets te maken hebben bij de opvang van jonge kinderen: ouders, opvang, scholen, jeugdwerk en nog vele anderen.

Dit overleg geeft advies aan het gemeentebestuur over haar uitbouw van kinderopvang in Temse. Het zorgde reeds voor de oprichting van een werkgroep waar in nauw overleg met alle kinderopvanginitiatieven uit Temse onderzoek wordt gedaan naar de meest ideale vorm en organisatie voor een Lokaal Loket Kinderopvang in Temse.

Digitaal én Fysiek loket

Het Lokaal Loket Kinderopvang Temse wordt in de eerste plaats een gebruiksvriendelijk digitaal platform (opvang.vlaanderen/Temse) dat een overzicht geeft van alle voorschoolse kinderopvanginitiatieven in Temse én waarop ouders van jonge kinderen in enkele klikken hun specifieke opvangvragen kunnen stellen en registreren.

Ouders met opvangvragen kunnen ook altijd terecht bij het fysiek Loket Kinderopvang op AC De Zaat, 3de verdieping dat gecoördineerd wordt door de medewerkers van Huis van het Kind Temse.

Samenwerking werpt vruchten af

Het Lokaal Loket Kinderopvang Temse is niet enkel een samenwerking tussen Huis van het Kind en alle opvanginitiatieven in Temse. Ook heel wat organisaties - zoals medewerkers van het Sociaal Huis, VDAB, CVO, Kind & Gezin, Agentschap Integratie en Inburgering - zijn enthousiast en staan klaar om kwetsbare gezinnen mee te ondersteunen en te begeleiden in hun zoektocht naar kinderopvang.

Schepen Tineke Van Britsom: “Het is duidelijk dat het geleverde werk in het Lokaal Overleg Kinderopvang vruchten afwerpt. Het is essentieel om de inwoners van Temse te stimuleren om zo vroeg mogelijk hun opvangvraag te registreren zodat elk kind tijdig een opvangplaats kan vinden!

Extra informatie

Voor interview en beleidsvragen: Tineke Van Britsom, schepen van Kinderopvang