Temse lanceert sterrenregister en lichtjeswandeling: “Gezinnen met een verloren kind een hart onder de riem steken!”

Op 29 november 2023, over deze onderwerpen: Jeugd, Participatie, Gezondheidszorg en Welzijn, Welzijn

Temse blijft ook in 2023 een Koestergemeente en zet deze titel kracht bij met de lancering van een digitaal sterrenregister en organiseert daarnaast ook een Lichtjeswandeling. Schepen Tineke Van Britsom: “Aan de hand van deze acties wil het Lokaal Bestuur Temse gezinnen die hun kind verloren hebben een hart onder de riem steken!”

Steun in de Koesterweek

Temse zet de Koesterweek (een initiatief van Berrefonds vzw) jaarlijks in de schijnwerpers. Van 8 tot 15 december roepen de deelnemende gemeenten op om gezinnen te steunen die hun kind verloren zijn. Als Koestergemeente organiseren we enkele acties om dit prachtig initiatief te steunen. We lanceren een digitaal sterrenregister en organiseren een lichtjeswandeling.

Als N-VA Temse ondersteunen we dit initiatief van de gemeente volop en denken we aan alle sterrenouders.

Digitaal sterrenregister

Een kind verliezen na minder dan 140 dagen zwangerschap is voor velen een pijnlijke realiteit. Het feit dat je als sterrenouder wettelijk gezien geen geboorteaangifte kan doen, en je kind officieel geen naam en voornaam kan geven, maakt dat verlies des te zwaarder. Daarom opent de gemeente Temse een digitaal sterrenregister voor stilgeboren kindjes, ongeacht de zwangerschapsduur. Ook onze inwoners die in het verleden een kind verloren, kunnen daar een registratie doen. De registratieprocedure is eenvoudig en toegankelijk. We voorzien een digitale en fysieke registratiemogelijkheid.

Online kan de registratie gebeuren via https://www.opgroeienintemse.be/sterrenregister of fysiek na afspraak bij het Huis van het Kind.

Lichtjeswandeling op zondag 10 december

Op zondag voorziet de gemeente Temse vanaf 15u30 een heel programma naar aanleiding van Wereldlichtjesdag. Wereldwijd komen mensen bij elkaar om hun overleden kinderen te herdenken en om 19 uur een kaarsje te branden.

Het Huis van het Kind in Temse organiseert een lichtjeswandeling van 2 kilometer lang tussen 15u30 en 20u. Deze wandeling brengt de deelnemers langs verschillende activiteiten. Deelnemers kiezen zelf of ze bij alle of slechts enkele activiteiten aansluiten.

Deelname is gratis, inschrijven doe je voor 4 december via huisvanhetkind [at] temse.be. Graag zou u kunnen vermelden welke activiteiten u wilt doen + het aantal personen die u wilt inschrijven.

Schepen Tineke Van Britsom besluit: “ Als Lokaal Bestuur Temse steunen we volop de sterrenouders in hun verdriet, het programma laat de sterrenouders en andere ouders toe op hun eigen manier en hun eigen tempo hun kind te kunnen herinneren en maakt het mogelijk om steun te zoeken bij elkaar!

• 15.30 - 16.30 u. AC De Zaat - theelichtje knutselen
  • 16.30 - 18 u. Begraafplaats Temse - muzikaal optreden + mogelijkheid om een boodschap achter te laten voor kindjes
  • 18 - 20 u. JOC De Nartist – gezellig samenzijn met soep en brood