Temse pionier met een gloednieuw warmteplan

Op 19 april 2024, over deze onderwerpen: Algemeen Beleid, Duurzaamheid

Temse is één van de vijf gemeenten die met ondersteuning van Netwerk Klimaat een lokaal warmteplan opmaakten. Schepen voor duurzaamheid Tineke Van Britsom: "Door de inzichten uit het warmteplan kan Temse een gericht en efficiënt beleid voeren om duurzaam om te gaan met warmte en bij uitbreiding energie."

Wat is het warmteplan en wat kan dit betekenen voor Temse?

In juni 2022 werden door het VVSG Netwerk Klimaat 5 begeleidingstrajcten opgestart voor de opmaak van lokale warmteplannen. Temse was er één van. Een warmteplan omvat een intensief traject van meer dan een jaar. Na een jaar van het opmaken van dit plan, werd dit in 2024 het lokale warmteplan van Temse goedgekeurd.

Het lokale warmteplan is een visie voor heel Temse die per wijk laat zien op welke manier en wanneer de gebouwen in Temse werwarmd worden zonder het gebruik van fossiele brandstoffen. Het plan geeft aan welk alternatief voor aardag of stookolie het meest geschikt is en wanneer wijken in Temse aangepakt kunnen worden.

Schepen Tineke Van Britsom: "Het warmteplan geeft het Lokaal Bestuur inzichten waardoor we gericht beleid kunnen voeren. Zo blijkt uit het warmteplan dat een warmtepomp voor gezinnen onderling veel kan helpen alsook het collectieve warmtenet een oplossing die gebruik maakt uit warmte uit de bodem, oppervlaktewater of restwarmte. "

Stap voor stap naar een klimaatrobuust Temse

Schepen Tineke Van Britsom: "Het is onmogelijk om meteen heel Temse aan te pakken, de omschakeling zal nog zeker enkele jaren duren. In de ene wijk zullen we dit collectief kunnen realiseren door middel van een warmtenet, in de andere wijk individueel door middel van de installatie van warmtepompen. We vertrouwen er ook in dat mensen dit zelf zullen realiseren door zelf te renoveren!". Het warmteplan geeft een beeld van wijken zonder aardgas in 2050 en beschrijft het tempo waarop de omschakeling zal moeten gebeuren om de Europese klimaatdoelstellingen te halen.

Hoe gaan we met Temse verder?

In het warmteplan worden enkele kleinschalige projecten uitgewerkt. Lokaal Bestuur Temse gaat aan de slag om deze projecten te realiseren en werkt hiervoor samen met verschillende partners samen.

Enkele voorbeelden die momenteel worden bestudeerd:

• Het verwarmen van het Vita Scheldebad met restwarmte uit nabije openbare riolering die naar het waterzuiveringsstation loopt.
  • Het verwarmen van een toekomstige woonontwikkeling met restwarmte uit vijver in park Den Esch.
  • Het aanleggen van een warmtenet met restwarmte uit De Schelde ter hoogte van het gemeentehuis.

Schepen Van Britsom: "Bij het uitwerken van deze projecten gaan we bekijken wat de kansen voor de buurt zijn, daarnaast onderzoeken we op welke manier we beleidsmatig, in onze rol van Lokaal Bestuur Temse, een stap richting duurzaam gebruik van energie kunnen opleggen bij nieuwe bouwprojecten!"

Voor interview en beleidsvragen: Schepen voor Duurzaamheid Tineke Van Britsom:

Telefoon: 0478 22 20 03

Mailadres: tineke.van.britsom [at] temse.be