Temse start met Bib-afhaalpunt, Babbellijn en Boodschappendienst

Op 9 april 2020, over deze onderwerpen: Algemeen Beleid, Bibliotheek, OCMW & Sociale Zaken

Tijdens deze moeilijke tijden doet het lokaal bestuur er alles aan om er voor haar inwoners te zijn. Temse start daarom met Bib-afhaalpunt én Babbellijn voor ouderen en Boodschappendienst.

Bib-afhaalpunt

In deze uitzonderlijke Coronaperiode proberen we samen het beste ervan te maken en ook onze Bib draagt graag haar steentje daartoe bij. Met het opstarten van een Bib-afhaalpunt deze week zorgt zij ervoor dat kinderen opnieuw boeken kunnen ontlenen voor schoolopdrachten of ontspanning, dat gezinnen hun favoriete films of TV-series in huis kunnen halen en dat boekenliefhebbers zich met nieuwe lectuur in een tuinstoel kunnen neervleien.

Je kan nu van thuis uit je keuze maken uit het te ontlenen materiaal van onze Bib door te surfen naar

Jouw keuze doorgeven aan de Bib kan je op 3 manieren doen:

Per lenerskaart kan je maximum 10 materialen per week uitlenen.
Je verneemt van de Bib een exact tijdstip, waarop je je materialen kan afhalen in de inkomhal van de Bib, op een weekdag (van maandag tot vrijdag) tussen 10 en 12 u. of tussen 14 en 17 u.
Materialen terugbrengen kan enkel via de inleverschuif, maar is niet noodzakelijk omdat de Bib alle uitleentermijnen sowieso verlengt, zolang de sluiting duurt.
Nieuwe leners kunnen momenteel niet worden ingeschreven.

Babbellijn voor ouderen

Vrijwilligers van het lokaal dienstencentrum 't Achterpoortje,  Kouterstraat 3, bieden sinds kort een luisterend oor voor ouderen die zich in deze Coronatijd vaak eenzaam voelen. Zij kunnen iedere weekdag, van 11 tot 16 u., terecht op nummer 03 710 26 38 voor informatie, advies, verwijzing of gewoonweg een deugddoend gesprek!

Boodschappendienst

Vanaf dinsdag 14 april start het Lokaal Bestuur met een tijdelijke gratis Boodschappendienst voor inwoners die omwille van hun hoge leeftijd, gezondheidstoestand of beroep (enkel dokters en verpleegkundigen verbonden aan een AZ of WZC) niet in de mogelijkheid zijn om zelf boodschappen te doen in deze Coronaperiode en nog niet geholpen worden door Thuiszorg of een andere organisatie, vereniging, buur of familie. Op dinsdag en vrijdag zal een vrijwilliger van het Lokaal Bestuur overdag voor hen gaan winkelen.

Beroep doen op deze Boodschappendienst kan via tel. 03 710 13 75 (kantooruren) of via boodschappendienst [at] temse.be
Een aanvraag richten kan men nu al doen voor boodschappen die vanaf 14 april bezorgd mogen worden.

De aanvrager dient zijn/haar naam, adres, telefoonnummer en (eventueel) e-mailadres door te geven, alsook de reden waarom hij/zij zelf geen boodschappen kan doen. De vrijwilliger van dienst vanuit het Lokaal Bestuur contacteert de aanvrager, noteert het boodschappenlijstje en maakt de nodige afspraken omtrent (het tijdstip van) de bezorging op een dinsdag of vrijdag. Bij de thuislevering herken je de vrijwilliger aan zijn/haar naambadge namens het Lokaal Bestuur.