Wilfordkaai: de visie van N-VA Temse

Op 23 mei 2018, over deze onderwerpen: Mobiliteit en verkeer

De laatste maanden kregen we heel wat berichten van bezorgde Temsenaren over de vernieuwing van de Wilfordkaai. Ook N-VA Temse is niet gelukkig met het verloop van dit dossier. Wij begrijpen dat er heel wat ergernissen leven, maar zoals vaak is het geen zwart–wit verhaal dat je met een handvol woorden kan duiden.

Zo is het belangrijk om weten dat niet de gemeente Temse de eigenaar is van de kaai, maar wel De Vlaamse Waterweg NV. Dit is een agentschap van de Vlaamse overheid dat de waterwegen in Vlaanderen in beheer heeft. Van de Wilfordkaai een toeristische parel aan de Schelde maken, is een droom die al vele jaren meegaat. Een belangrijke stap werd gezet met de aanleg van de nieuwe Scheldebrug en de verhuis van de firma Belgomine, waardoor de zandbergen verplaatst werden naar de andere kant van de brug.

Financiële keuzes

Heel wat partijen hebben de renovatie van de kaai opgenomen in hun verkiezingsprogramma van 2012. Tussen droom en realisatie lagen echter heel wat hindernissen. Bij de start van de nieuwe bestuursperiode in januari 2013 kwamen we er al snel achter dat de gemeentelijke financiële situatie verre van rooskleurig was. De vorige bestuursploeg had om de rekeningen te doen kloppen alle geplande investeringen geschrapt en de belastingen sinds 2014 virtueel verhoogd.

Niet alleen de gemeente Temse moest op zoek naar inkomsten, ook De Vlaamse Waterweg was op zoek naar nieuwe financiële bronnen. In plaats van de jaarlijkse symbolische euro moest de gemeente Temse plots jaarlijks 33 076 euro exclusief btw betalen. Dit zorgde voor een moeilijke situatie, waarin we als gemeentebestuur keuzes moesten maken. De heraanleg zou om en bij 2 miljoen euro kosten, terwijl ook andere noodzakelijke investeringen op ons afkwamen (zoals de bouw van een nieuw zwembad, een polyvalente zaal in Steendorp, een nieuw woonzorgcentrum, de heraanleg van het kruispunten Edgard Tinelplaats – Schoolstraat - Cauwerburg...) én de dagelijkse werking en dienstverlening uiteraard gegarandeerd moesten blijven.

Privé-investeerder

Wij hebben toen de keuze gemaakt om:

• de renovatie van de Wilfordkaai niet te realiseren tijdens deze legislatuur
  • niet in te gaan op het concessievoorstel van De Vlaamse Waterweg

Daarop besliste De Vlaamse Waterweg om de concessie van de Wilfordkaai te vermarkten en vond het een privé-investeerder.

Van bij de start van de plannen en de werken hebben we als gemeentebestuur geprobeerd om constructief samen te werken met de privé-investeerder. Heel wat nutsleidingen liepen over en onder de kaai en er waren de jaarlijkse gemeentelijke evenementen zoals Temse in de Wolken en de Speelkaai. Hierover sloten wij een overeenkomst. Het gemeentebestuur diende de nutsvoorzieningen niet te verplaatsen en mag elk jaar 10 dagen gebruik maken van de Kaai. Hiervoor betaalden wij voor een periode van 27 jaar eenmalig 150 000 euro.

Maar een privé-investeerder die naast zijn jaarlijkse concessievergoeding ook nog 2 miljoen investeert, wil daar natuurlijk iets voor terug. Met een nieuwe horecazaak en een betaalparking wil hij de investering terugverdienen. De aanleg van de mooie, verhoogde promenade is een absolute meerwaarde voor het toerisme in onze gemeente, maar de bouw van de horecazaken en een sanitair blok had anders gemoeten en gekund.

De uitbating van de parking is een gemiste kans

In voorafgaande gesprekken heeft N-VA Temse er steeds op aangedrongen dat de tarieven dezelfde moesten zijn als op de gemeentelijke betalende parkeerplaatsen en dat de bewoners van de Wilfordkaai en de omliggende straten door middel van bewonerskaarten vlot en zo veel mogelijk gratis zouden moeten kunnen parkeren. Jammer genoeg werd hiermee tot nu toe geen rekening gehouden.

Als N-VA Temse volgen we dit dossier verder op. Maar één conclusie kunnen we wel al trekken: dat er in zo’n ingrijpende dossiers er een beter overleg, meer transparantie en opvolging moet zijn tussen alle betrokken partners (bewoners, investeerders, De Vlaamse Waterweg NV en het gemeentebestuur).

Koen De Jonghe -Voorzitter Gemeenteraad