Bouw met ons aan het Temse van morgen

De verandering werkt! Dat hebben we de voorbije zes jaar aangetoond. Maar het kan nog beter! Daarom vragen we uw vertrouwen om verder te bouwen aan het Temse morgen. We gaan voor een veilige en Vlaamse gemeente, waarin verbondenheid centraal staat. N-VA wil iedereen kansen geven om deel te nemen aan het gemeenschapsleven in Temse: jongeren, senioren, alleenstaanden en gezinnen, mensen met een beperking ... Dat gevoel willen we versterken. Maar tegenover rechten staan ook plichten. Daarom is het belangrijk dat iedereen zijn verantwoordelijkheid opneemt. Ten slotte willen we de inwoners van onze gemeente laten verademen, met meer groen in onze woonkernen, groene speelpleinen en een duurzame mobiliteit.

Veiligheid

Veiligheid is een kerntaak van de overheid. Maar voor N-VA Temse is veiligheid niet enkel een zaak van politie en justitie. Het is een collectieve verantwoordelijkheid van burgers en de overheid. Burgers zijn voor onze gemeente een onmisbare partner in de strijd tegen criminaliteit en overlast. Zij kennen hun buurt immers als geen ander. Ook de gemeente en de lokale politie moeten actief inzetten op de preventie van criminaliteit en overlast. N-VA Temse gelooft in een doordachte nultolerantie en een lik-op-stukbeleid via GAS-boetes om de gevoelens van straffeloosheid en onveiligheid aan te pakken.

Hoe wil N-VA-Temse dit realiseren?

• Een sterkere invulling van de rol van wijkagent met efficiënte wijkwerking

• Maximale ondersteuning van de gemeenschapswachten

• Plaatsing van (mobiele) bewakingscamera’s op risicovolle plaatsen

• Opvoeren van de strijd tegen drugscriminaliteit, straatracen, dubbelparkeren…

Mobiliteit

Onze gemeente is een interessante uitvalsbasis richting Antwerpen, Gent en Brussel. Dit maakt de verkeerscirculatie en mobiliteit in Temse tot een stevige uitdaging. Voor N-VA Temse is veiligheid in het verkeer een topprioriteit, waarbij iedereen zijn verantwoordelijkheid moet nemen.

N-VA Temse zal zich inzetten voor

• een vernieuwd mobiliteitsplan voor de volledige gemeente Temse (inclusief de deelgemeenten), met bijzondere aandacht voor de fietsers en voetgangers

• extra budgetten voor de aanleg van fietspaden en voetpaden

• veilige schoolomgevingen

• parkeerbeleid herzien

• uitrollen van het masterplan voor de ISA-site (met belangrijke impact op de mobiliteit)

• een vlotte fietsverbinding tussen Sint-Niklaas en Temse

• de heraanleg van het kruispunt N16-Hoogkamerstraat: we maken werk van een conflictvrij kruispunt, veilig fietsverkeer en een betere ontsluiting

• inzetten op duurzame mobiliteit (elektrische voertuigen, autodelen …)

• oprichting van een Mobiliteitsraad, met inspraak en participatie voor de burger

Ruimtelijke ordening en leefmilieu

N-VA Temse wil een ruimtelijke ordening die de schaarse open ruimte vrijwaart. Door in te zetten op slimmer ruimtegebruik, kwaliteit en efficiëntie moeten we in Temse onze dorpskernen versterken. Ruimtelijke keuzes dienen gebaseerd te zijn op een breed gedragen langetermijnvisie. Overleg, inspraak en participatie mogen daarbij geen holle slogans zijn.

Wij pleiten voor:

• bescherming van vrije, open ruimtes

• focus op inbreiding in plaats van uitbreiding

• ruimtelijke ordening, mobiliteit, leefmilieu en economie gaan hand in hand

• DIFTAR-principe: de reële kostprijs van afvalverwerking en vervuiling wordt doorgerekend aan de vervuiler.

Ondernemen

Temse moet een ondernemersvriendelijke gemeente zijn, waarin het zowel voor werkgevers als werknemers aangenaam werken en wonen is.

Wat heeft N-VA Temse voor u in petto?

• opwaardering van de handelskern in Temse

• isa-site integreren in de winkelkern

• herbekijken van de bedrijfsbelastingen

• reconversie-revitalisatie van de TTS-zone (met aandacht voor fietsen, parkeren, groen, energie …)

• leegstaande panden tegen betaalbare huurprijzen aanbieden aan jonge starters

• aanpak van leegstand en verkrotting waarbij eigenaars moeten geresponsabiliseerd worden

Sociaal beleid

In Temse moet iedereen zich thuis kunnen voelen. N-VA Temse pleit voor een geïntegreerd sociaal beleid, waarbij in alle beleidsdomeinen rekening gehouden wordt met de impact op alleenstaanden, gezinnen, personen met een beperking, senioren, mensen in armoede en andere kwetsbare groepen.

Wat mag u verwachten?

• Nieuwbouw van het woonzorgcentrum De Reiger, met een ondergrondse parking, nieuwe keuken en een Lokaal Diensten Centrum. Kwaliteits- en betaalbare zorg zijn voor ons belangrijk.

• Bouw van 50 nieuwe assistentiewoningen na afbraak van het ziekenhuis De Pelikaan en herlokalisatie van de polikliniek.

• Oprichting van een fysiek Huis van het Kind: één locatie en één aanspreekpunt met alle informatie voor ouders.

• Verder uitwerken van de Sleutelpas voor mensen met verhoogde tegemoetkoming en leefloon, met uitbreiding naar lokale sport-, cultuur- en jeugdverenigingen.

• Creatie van ontmoetingsplaatsen in de deelgemeenten voor senioren.

• Initiatieven tegen vereenzaming en sociaal isolement.

• Verbeteren van de toegankelijkheid van overheidsgebouwen

• Bijkomende maatregelen om de (kinder)kansarmoede terug te dringen.

Integratie en inburgering

We willen onze schouders zetten onder een sterk integratiebeleid, zodat migratie voor iedereen een positief verhaal wordt. Maar integratie is tweerichtingsverkeer met rechten en plichten.

Wat is onze visie?

• Wie in Temse komt wonen, krijgt de kans om echt deel te nemen aan de maatschappij. Daartoe is het cruciaal om de Nederlandse taal goed te beheersen. Het verhoogt de kans op een job en om actief te participeren aan het gemeenschaps- en verenigingsleven.

• Sociale bijstand en leefloon worden gekoppeld aan duidelijke engagementen op het vlak van taalkennis, integratie en werkbereidheid.

• We pleiten voor een intensieve samenwerking tussen de gemeente, scholen en verenigingen om het integratieproces te verbeteren

Vrije tijd

Het verenigingsleven, vrijwilligerswerk, de buurt- en jeugdwerking, culturele en sportieve activiteiten brengen mensen bij elkaar. Ze zorgen voor verbondenheid, integratie, sociale controle en vergroten het veiligheidsgevoel. Wat mensen doen in hun vrije tijd maakt hen gelukkig en houdt hen gezond. Verenigingen zijn het bindweefsel van de gemeente, ze maken of een gemeente leeft of niet.

N-VA Temse ijvert voor

• Een sportinfrastructuur die aangepast is aan het groeiende bevolkingsaantal van onze gemeente. Extra investeringen in moderne sportinfrastructuur dringen zich op.

• Aangepaste huisvesting voor naschoolse kinderopvang, met mogelijkheid voor extra vrijetijdsaanbod.

• Nieuwe invulling van leegstaande kerkgebouwen.

• Maximale ondersteuning van sport-, culturele, vrijetijd- en jeugdverenigingen: ter beschikking stellen van materiaal, financiële ondersteuning via subsidies …

• Oprichten van een evenementenloket met één aanspreekpunt voor geëngageerde burgers en verenigingen.

Jeugd

Temse heeft het label van Kindvriendelijke gemeente. Die positieve lijn willen we doortrekken. Het is belangrijk dat jongeren zich goed voelen binnen onze gemeente en de mogelijkheid krijgen om zich maximaal te ontplooien.

Wat mogen jongeren van N-VA Temse verwachten?

• sterkere ondersteuning van jeugdverenigingen

• speelruimtes voor verschillende leeftijdsgroepen

• optimaliseren van de werking van de jeugdraad/kinderparlement

N-VA wil kwaliteitsvol onderwijs met aandacht voor levenslang leren.

Wij pleiten voor:

• Verruiming van het aanbod in het CVO.

• Steun aan initiatieven voor extra secundair onderwijs.

• Bloeiende muziek- en tekenacademie.

Financieel beleid

N-VA Temse vindt dat onze gemeente op een verantwoorde en bewuste manier moet omspringen met haar financiële middelen. Een transparant financieel beleid én een begroting in evenwicht zijn een must! Daarnaast is het noodzakelijk om beter in te spelen op andere subsidiemogelijkheden via onder andere de Vlaamse overheid. Verder bekijken we hoe we in het kader van bepaalde belastingen meer rekening kunnen houden met éénoudergezinnen, alleenstaanden…

Bestuurlijke organisatie

Burgers, bedrijven en verenigingen willen zo snel en zo goedkoop mogelijk geholpen worden. Een doeltreffende en efficiënte bestuurlijke organisatie van de gemeente is dan ook een belangrijke ambitie.

N-VA Temse zet in op:

• een verdere integratie van het OCMW en de gemeente

• optimalisering van de loketwerking

• uitwerking van een mobiel en een digitaal loket