Een groen, aangenaam en bereikbaar centrum! Het Master - en beeldkwaliteitsplan tekent de toekomstplannen voor het centrum van Temse uit

Op 1 september 2020, over deze onderwerpen: Algemeen Beleid, Mobiliteit en verkeer, Openbare werken

De schepenen Lieve Truyman (Mobiliteit, Openbare Werken en Nutsvoorzieningen) en Wim Van Rossen (Ruimtelijke Planning) gaven deze ochtend toelichting bij het master – en beeldkwaliteitsplan, dat de toekomstige vernieuwingsprojecten in onze centrumgemeente bundelt op vlak van mobiliteit, dorpskernverfraaiing, groenvoorzieningen, ontwikkelingssites….
Met dit master- en beeldkwaliteitsplan is een duidelijke visie en richting bepaald over hoe het centrum van Temse heringericht zal worden, gefaseerd over verschillende jaren en bestuursperiodes heen.  Het vernieuwde mobiliteitsplan alsook het ruimtelijk structuurplan waren de dragers bij de totstandkoming van deze visie.

De komende jaren staan er heel wat projecten op stapel in en rond het centrum.  Een aantal belangrijke straten in het winkelkerngebied worden vernieuwd, het voormalige school- en kloostercomplex ISA wordt i.s.m. Interwaas omgevormd tot een woonproject in combinatie met handelszaken en dienstverlening, de OCMW-site en de polykliniek van AZ Nikolaas ondergaan een grote metamorfose.

Het getuigd van goed bestuur om bij deze noodzakelijke ingrepen op korte termijn en de op stapel staande ontwikkelingen in het centrumgebied een visie uit te werken.  Zo investeren we in kwaliteit op lange termijn. Vanuit het masterplan worden de verschillende projecten als één geheel benaderd. Met het masterplan willen we het centrum een zichtbare identiteit geven. Het beeldkwaliteitsplan is gekoppeld aan het masterplan en omschrijft de materialen die gebruikt worden in het centrumgebied.

Aanleiding tot het master- en beeldkwaliteitsplan

De komende jaren zal in de gemeente Temse heel wat veranderen. Daarom dienen ook belangrijke keuzes gemaakt te worden in functie van toekomstige ontwikkelingen.

Het centrum van Temse is sterk verdicht en bevat weinig groen.  Door het intensieve gebruik van het doorgaand verkeer neemt de druk op het centrum en zijn verblijfskwaliteit toe.  De openbare ruimte is verouderd, parkeren domineert het beeld en de drukte van het doorgaand verkeer zorgt voor overlast.

De komende jaren staan er heel wat projecten op stapel in en rond het centrum.  Een aantal belangrijke straten worden vernieuwd, het voormalige school- en kloostercomplex ISA wordt i.s.m. Interwaas omgevormd tot een woonproject in combinatie met handelszaken en dienstverlening, de OCMW-site en de polykliniek van AZ Nikolaas ondergaan een grote metamorfose.

Als bestuur hebben wij de noodzakelijke ingrepen op korte termijn en de op stapel staande ontwikkelingen aangegrepen om na te denken over een visie voor het centrumgebied.  Zo investeren we in kwaliteit op lange termijn.  Vanuit het masterplan worden de verschillende projecten als één geheel benaderd.

We hebben de ambitie om het centrumgebied te laten ontwikkelen tot een verkeersluwe kern, waar fietsers en wandelaars voorrang krijgen en waar het aangenaam winkelen en verblijven is. Het centrumgebied van Temse zal in de toekomst nog meer het kloppend hart van de gemeente vormen.

Masterplan

Met het masterplan willen we het centrum een duidelijke identiteit geven. Rondom het centrum wordt onze gemeente omsloten met groene open ruimte.  Dat groene landschap willen we voelbaar maken tot in het centrumgebied.

Het hart van het centrum wordt gevormd door de Markt, het winkellint Kouterstraat-Pastoor Boelstraat en de verbinding tussen beide door de Akkerstraat.  Door het hart, het winkellint en verbinding als één geheel vorm te geven, kunnen we het centrumgebied voelbaar maken

. Temse moet een gezellig centrumgebied worden met een mooie winkelstraat, pleinen, parken en sociale voorzieningen als drager voor verbinding en ontmoeting.  We zijn ambitieus en willen het centrum levendiger, veiliger, groener en vlotter maken.

Het groen moet tot diep in het centrumgebied doordringen.  Ook de connectie met het water moet terug voelbaar worden.

Om tot zo’n sterke identiteit te komen, werden alle beleidsplannen en dossiers bij elkaar gebracht en op elkaar afgestemd. Hierbij zijn het vernieuwde mobiliteitsplan en het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan het meest bepalend.

Zeven principiële ingrepen

Bereikbaar centrum

De auto te gast in de straat

- Enkel bestemmingsverkeer, ontmoedigen van doorgaand verkeer
- Herinrichting Kouterstraat als eenrichtingsstraat met aparte busbaan
- Volwaardig fietsstratennetwerk
- Knip Akkerstraat
- Aangepast straatprofiel met meer ruimte voor voetgangers en fietsers
- Parkeren aan de rand en circuleren naar het centrum

Doorwaadbaarheid

Fijnmazig netwerk voor voetgangers en fietsers

- Doorsteken creëren
- Inrichten centrumstraten als fiets- en wandelstraten, waar auto te gast is
- Netwerk van trage wegen naar pleinen en parken in de buurt
- Verdere aandacht voor trage wegen bij nieuwe ontwikkelingen

Groen netwerk

- Groen in het straatbeeld brengen
- Groene rustpunten

Speelplekken creëren

Speelgroen voor iedereen

- Speelgroen voor elke leeftijd, vooral 0-10 jarigen
- Opwaarderen bestaand groen tot speelgroen
- Speelelementen in straat
- Diversiteit aan speelplekken: avontuurlijk spelen, recreatief spelen, speelgroen, speelobjecten

Ruimte voor inbreiding

- Ontharding van de klein stedelijke kern- Inwerking van nieuwe groene elementen
- Ruimte voor water

Uitloopruimte aan publieke functies

- Bij publieke functies voetpad verbreden of pleinen en groenzones creëren

Water de kans geven om te infiltreren

- Bufferen en afvoeren
- Werken met reliëf om water te sturen naar verzamelpunten
- Plantvakken en infiltratiezones in straatprofiel
- Creëren van waterpleinen, combinatie met spelelement

Deelgebieden

Winkelstraat

De Kouterstraat zal samen met de Pastoor Boelstraat getransformeerd worden tot een aangenaam en levendig woon-winkellint. Doordat de pleinen van Residentie Elisabeth en de vernieuwde ISA-site worden betrokken, ontstaat er een aaneengesloten winkellint.

De Kouterstraat zal ingericht worden als een winkelboulevard, waarbij de auto te gast is. Er wordt éénrichtingsverkeer ingevoerd met een aparte busbaan.  Parkeren in

de Kouterstraat wordt beperkt tot enkele plaatsen voor kortparkeren, andersvaliden en een zone voor laden & lossen in de middenberm. Extra groene parkeerplaatsen worden voorzien aan het plein voor Residentie Elisabeth.  Zo komt er ruimte voor groene borders en hoogwaardig groen in de straat.

De winkels op het plein van de ISA-site vormen het sluitstuk van de winkelkern, afgewerkt in dezelfde materialen als Kouterstraat en de Pastoor Boelstraat, zodat men één belevingsgevoel krijgt.

Toegangsstraten – Entrees, welkom in het centrumkerngebied

De Gasthuisstraat en de Vrijheidstraat zijn de voornaamste toegangen.  Door de kruispunten aan het einde van deze straten in te richten als fiets- en wandelboulevard, krijgen deze een duidelijke markering als entree van het centrumgebied, waarbij spontaan de snelheid van 30 km/u. wordt afgedwongen. Deze entrees zullen verder versterkt worden d.m.v. groen, pleinen en parken.

Fiets- en wandelboulevard

Het creëren van de nodige fietsstraten en een fietszone wordt beoogd. De Akkerstraat is de verbindende fietsstraat tussen het winkellint en de Markt

De Markt - het kloppende hart

De Markt zal op termijn omgevormd worden tot een multifunctioneel plein, dat de huiskamer van Temse wordt en het kloppende hart is van het centrum.  Het plein zal ruimte bieden voor diverse activiteiten: de wekelijkse markt, volksfeesten, kermissen. Er zal bovendien aandacht zijn voor extra groen, waterplein, zitelementen, sfeervolle verlichting en terrassen.  De ruimte rondom de O.L.V.-kerk zal een groene uitstraling krijgen in relatie tot het plein.

De voorgevels van de monumentale en karakteristieke panden rondom de Markt hebben erfgoedwaarde en bepalen het beeld van het plein.  De pleinvloer krijgt een uniforme bestrating, waarin de rijweg als fiets- en wandelstraat subtiel is aangegeven, zodat het duidelijk is dat de auto er ‘te gast’ is. Het aantal parkeerplaatsen blijft behouden, maar worden voorzien van groene bestrating en omgeven door groen.

Pleinen, parken en tuinen

De diverse pleinen en parken die er zijn en komen (ISA, OCMW-site, Mariadal,…), zijn de binnenkamers van het centrum die zuurstof en ademruimte geven. Doelstelling is om logische wandelroutes te ontwikkelen rond en door de parken die de deelgebieden met elkaar verbinden.  Ze zijn een plaats voor recreatie, ontspanning met een focus op speelgroen en water.  Een plaats dus voor jong en oud.

Beeldkwaliteitsplan

Het beeldkwaliteitsplan is uiteraard gekoppeld aan het masterplan.  Het beeldkwaliteitsplan omschrijft de materialen die gebruikt worden in het centrumgebied, gaande van hoogwaardige betonstraatstenen voor rijwegen en voetpaden, cementbetonverharding aan kruispunten en in fietsstraten, beplantingen en groen die de biodiversiteit aanmoedigen en dus een attractiepool worden voor vlinders en bijen, en het opvangen van hemelwater d.m.v. watergoten, -borders, -bomen -pleinen of wadi’s.  Het bepaalt ook de verlichting, paaltjes, plantenbakken, afvalbakken, alsook de typeprofielen voor de diverse straten.

Geplande projecten in 2020-2025

Volgende projecten zijn of komen deze legislatuur in uitvoering en zijn afgestemd op het master- en beeldkwaliteitsplan. Hiervoor zijn ook de nodige financiële middelen voorzien.

• Vernieuwen riolering en herinrichting Mariadal
  • Vernieuwen riolering en herinrichting Kouterstraat-Pastoor Boelstraat met daarbij de realisaties van de entrees
  • Uitbreiding wzc De Reiger
  • Private ontwikkeling ISA-site met o.m. 20 publieke ondergrondse parkeerplaatsen
  • Bouw nieuwe polykliniek AZ Nikolaas
  • Vernieuwd mobiliteitsplan met circulatieplan, fietszones, parkeerbeleid met o.a. bewonerskaarten

Met dit master- en beeldkwaliteitsplan is een duidelijke visie en richting bepaald over hoe het centrum van Temse heringericht zal worden, gefaseerd over verschillende jaren en bestuursperiodes heen. Het plan wordt ook als sleutel overhandigd aan de verschillende partners (Aquafin, Riopact, Fluvius, Interwaas, studiebureaus, architecten...), waarmee het Lokaal Bestuur Temse samenwerkt, en is tevens een leidraad voor onze eigen interne diensten. Dat dit plan de nodige middelen vraagt, is begrijpelijk. Alles kan uiteraard niet in één keer uitgevoerd worden.