Aanpassing GAS-reglement

Op 26 januari 2021, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Mobiliteit en verkeer
Bart Van Geyt & Lieve Truyman

Vanaf 1 februari 2021 kunnen lokale besturen in Vlaanderen via een GAS-boete beperkte snelheidsovertredingen handhaven. Steden en gemeente krijgen een extra tool die de verkeersveiligheid in Vlaanderen ten goede moet komen.

Handhaving blijft een belangrijk onderdeel om de verkeersveiligheid te verhogen. Uit recente statistieken rond verkeersinbreuken van de Federale politie, blijkt dat er in de eerste zes maanden van 2020 nog steeds heel wat bestuurders geverbaliseerd werden wegens overdreven snelheden. In totaal werden in Vlaanderen 1.316.884 processen-verbaal opgesteld wegens overdreven snelheden.

Uit deze statistieken blijkt ook dat een kwart van de snelheidsovertredingen (25,17%) vastgesteld werden in een zone met een snelheidslimiet van 50 km/u en 4,56 % van de vastgestelde snelheidsovertredingen hadden betrekking op een zone van 30 km/u. De politie kan helaas niet overal gelijktijdig aanwezig zijn om snelheidsduivels aan te pakken.

Handhaving snelheidslimieten

Vanaf 1 februari is er een extra mogelijkheden voor lokale besturen om gerichter te handhaven in zones met snelheidslimieten van 30km/u en 50km/u, zeker daar waar het vaak gaat om schoolomgevingen en stads- of dorpskernen.

Op de gemeenteraad van 25 januari ’21 stelde de fractieleider van Open Vld, Bart Van Geyt, dan ook voor om dit mee op te nemen in het nieuwe GAS-reglement dat momenteel al in opmaak is.

Schepen van mobiliteit, Lieve Truyman N-VA, reageerde hierop positief en deed vervolgens de mededelingen dat er achter de schermen het voorbije jaar al intensief gewerkt is aan de herwerking van het huidige algemeen politiereglement. De herwerking is gebeurd samen met de lokale politie van de zone Kruibeke – Temse, de ambtelijke component en namens een aantal leden van het college.

De doelstelling is om GAS-Verkeer toe te voegen aan het algemeen politiereglement. Vermits Temse deel uitmaakt van de politiezone Kruibeke -Temse, is het een meerwaarde dat hetzelfde algemeen politiereglement van toepassing is in de buurgemeente Kruibeke. Vandaar dat beide lokale besturen hieraan samen hebben gewerkt. GAS-verkeer houdt in dat er sneller kan gereageerd worden op stilstaan en foutparkeerders en dat deze boetes niet meer door het gerecht gedepenaliseerd worden.

Een uitbreiding op GAS-verkeer, is GAS-snelheid, hiermee worden beperkte snelheidsovertredingen sneller afgehandeld via een administratieve geldboete. Via het GAS- reglement komen de boetes terecht bij het lokaal bestuur en niet meer bij de hogere overheden. Dit houdt in dat we deze middelen kunnen gebruiken om lokaal te investeren in verkeersveiligheid bv. innovatief flitsmateriaal.

Concreet stappenplan

Maar vooraleer we hiermee effectief op het terrein starten moeten er dit jaar nog een aantal procedures doorlopen worden.

· In februari volgt een toelichting op de commissie algemeen beleid, vervolgens staat het geagendeerd op de gemeenteraad van maart, het nieuwe reglement gaat in werking vanaf 1 april.

· Temse en Kruibeke zullen voor inbreuken rond overlast en kleine criminaliteit voorlopig een beroep (blijven) doen op de provinciale sanctionerende ambtenaren. Het is de bedoeling om een intergemeentelijke sanctionerende ambtenaar aan te werven voor beide gemeenten. Deze aanwervingsprocedure is lopende.

• Van zodra een sanctionerend ambtenaar in dienst is, moet die eerst een opleiding ‘sanctionerend ambtenaar’ volgen en aangesteld worden door de gemeenteraad.
  • Een softwaretoepassing moet aangekocht worden voor de behandeling, facturatie, opvolging van de dossiers en dit programma moet gelinkt worden aan dat van onze lokale politie zone.
  • Eens de sanctionerend ambtenaar operationeel is, wordt er gestart met de GAS-inbreuken rond overlast, kleine criminaliteit en rond stilstaan en parkeren.
  • Pas daarna zal gestart worden met de inbreuken van lichte snelheidsovertredingen in zones 30 en 50. Zodra gemeenten de bepalingen van GAS-snelheid opnemen in hun politiereglement, worden deze inbreuken immers gedepenaliseerd. Dit wil zeggen dat deze overtredingen niet meer gesanctioneerd kunnen worden op strafrechtelijk niveau.

Daarom is het van groot belang dat gemeenten de bepalingen van GAS-snelheid pas opnemen in hun politiereglement wanneer zij volledig operationeel zijn om deze overtredingen zelf te kunnen verwerken en sanctioneren. Anders dreigt straffeloosheid.

Met deze aanpassingen GAS-Verkeer in het algemeen politiereglement en vervolgens wanneer alles operationeel is GAS-Snelheid, zullen we nog kordater inzetten op de verkeersveiligheid in onze gemeente en gerichter de gekende problematiek van straatraces tegengaan, besluiten beide.