Akkerstraat en Philemon Haumanstraat worden heringericht

Op 12 juni 2023, over deze onderwerpen: Duurzaamheid, Mobiliteit en verkeer, Openbare werken

Lokaal bestuur Temse zal tegen 2026 de Akkerstraat en Philemon Haumanstraat volledig herinrichten en krijgt hiervoor subsidies van departement Omgeving.

Schepen voor mobiliteit Lieve Truyman: "In het centrum van Temse vinden er vanaf 2024 heel wat wegenwerken plaats. We staan als Temsenaren voor een zware periode. Maar als N-VA zijn we er van overtuigd dat deze werken allereerst de leefbaarheid van het centrum zal verbeteren voor onze Temsenaren maar daarnaast ook het centrum aantrekkelijker zal maken."

Wat staat er te gebeuren?

Er zal in de toekomst veel veranderen ter hoogte van de Akkerstraat en Philemon Haumanstraat. We lijsten de aankomende veranderingen even voor u op.

• De rijrichting van enkele straten in het centrum van Temse zullen worden veranderd, dit past binnen het mobiliteitsplan.
    • De rijrichting in de Akkerstraat zal in de toekomst van de Gasthuisstraat richting de Scheldestraat gaan.
    • De rijrichting in de Scheldestraat zal bijgevolg ook gewijzigd worden.
    • De rijrichting in de Philemon Haumanstraat wordt aangepast komende van de A. Wauterstraat richting Kasteelstraat
  • Voetgangers en fietsers krijgen voorrang in deze straten en in de omgeving.
  • Autobestuurders zullen maximum 20 km per uur mogen rijden volgens aanpassingen in het mobiliteitsplan.
  • We voorzien meer ruimte voor planten en bomen en water binnen het centrum, zo verkoelen we het centrum en is het aangenamer voor voorbijgangers en inwoners om door de straat te wandelen of te zitten. Er worden dan ook plaatsen voorzien om te spelen en te ontmoeten.
  • Er wordt een verzinkbaar paaltje geplaatst in de Akkerstraat ter hoogte van het poetsbureau. Het paaltje wordt bediend met een badge voor leveranciers en hulpdiensten enzovoort.

Schepen voor Duurzaamheid Tineke Van Britsom: "Als N-VA verwelkomen we deze subsidies natuurlijk met open armen! Onze ambitie is om het centrum van Temse aantrekkelijker en leefbaarder te maken voor de inwoners maar ook voor toerisme die onze streken komen opzoeken. Als N-VA Temse staan we garant voor de inwoners en handelaars!"

Wanneer zulllen de werken beginnen

De werken in de Akkerstraat en Philemon Haumanstraat zullen van start gaan pas nadat de werken voor de Kouterstraat en omgeving achter de rug zijn en zullen in het voorjaar 2026 klaar zijn.

Temse wonderland

Dit project kadert binnen Wonderland. Wonderland staat voor een schoon Temse dat klaar is voor het klimaat van de toekomst. Een gezonde en groene gemeente om te wonen, werken, ontmoeten en ontspannen. In Wonderland is er meer ruimte voor natuur, water, duurzame energie en slimme mobiliteit.