EEN BIBLIOTHEEK VOOR IEDEREEN!

Op 6 april 2018, over deze onderwerpen: Bibliotheek

Op vrijdag 6/4/2018 werd het bibliotheekcharter ‘EEN BIBLIOTHEEK VOOR IEDEREEN!’ getekend door burgemeester Luc De Ryck, secretaris Nele De Cleen en schepen van Cultuur Lieve Truyman. Door het charter te ondertekenen stemt de gemeente Temse in met de actie ‘EEN BIBLIOTHEEK VOOR IEDEREEN!’ en erkent het beleid de noodzaak van de actie.

EEN BIBLIOTHEEK VOOR IEDEREEN!

Iedereen is welkom in de openbare bibliotheek. Je vindt er computers en wifi, maar evengoed een fijn gesprek of een kopje koffie. Het is een veilige en toegankelijke plek, waar mensen met uiteenlopende achtergronden en opinies elkaar ontmoeten. De bibliotheek draagt bij aan het maatschappelijke debat. Ze maakt mensen weerbaar in hun strijd tegen sociale ongelijkheid, discriminatie, onwetendheid en armoede. Ze versterkt haar lokale gemeenschap, garandeert gelijke kansen en biedt ontspanning.

Om dit elke dag opnieuw waar te maken, werkt een toegewijd team van bibliotheekmedewerkers en vrijwilligers samen met partners uit sectoren zoals cultuur, jeugd, onderwijs, economie en welzijn en met andere bibliotheken. Zo functioneert de openbare bibliotheek als knooppunt in lokale, regionale en Vlaamse netwerken en zet ze de noden van haar gebruikers centraal. De bibliotheek kan dit verwezenlijken, omdat zij beschikt over de nodige deskundigheid. Ze staat met twee voeten in de lokale gemeenschap. Het is een veilige en toegankelijke plek, waar je toegang tot informatie krijgt

De huidige cultuurwetgeving heft de verplichting op voor de gemeenten om te investeren in het inrichten/ondersteunen van een lokale bibliotheek. De sector maakt zich hierover terecht zorgen. De VVBAD (Vlaamse beroepsvereniging voor bibliothecarissen, archivarissen en documentalisten)  werkte samen met een belangrijk aantal partners (36 tal) en ambassadeurs uit het politieke, culturele en mediaveld een actie uit om de Vlaamse beleidsinstanties door middel van een charter te overtuigen van het nut en de noodzaak van een bibliotheek voor iedereen. Aan de lokale beleidsvertegenwoordigers werd gevraagd dit charter te ondertekenen.

De VVBAD (beroepsvereniging voor de bibliotheeksector) stelde een charter samen, gestoeld op 4 belangrijke eigenschappen van de bibliotheekwerking:

• Dóór en vóór de lokale gemeenschap
  • Professionele werking
  • Veilige en toegankelijke plek
  • Toegang tot cultuur en informatie

Intussen ondertekenden al meer dan 1000 gebruikers van de bibliotheek van Temse de petitie. Onze bib staat daarmee op de tweede plaats in de rangschikking. Dit betekent dat al deze gebruikers de actie steunen en hopen dat de bibliotheek van Temse verder zal ondersteund worden door het lokale beleid.