Eerste fietsstraat in Temse

Op 12 september 2018, over deze onderwerpen: Mobiliteit en verkeer

Aan het station van Temse zijn er werken aan de gang in de tunnel onder de N16 en de spoorweg. Deze tunnel vormt de verbinding tussen het Guido Gezelle- en het Stationsplein. In deze tunnel werd een trap en een toegangshelling aangebracht naar perron 2. De werken van Infrabel en de NMBS zitten op schema, tegen eind november zullen deze afgerond zijn.

Reizigers zullen perron 2 dus binnenkort kunnen bereiken vanuit de tunnel. De toegangen zorgen voor meer wandelpassage in de tunnel, waardoor er conflicten zouden ontstaan met de fietsers (die eveneens op hetzelfde niveau fietsen als de wandelaars op het voetpad als er niets wordt gewijzigd aan de weginrichting).

Om conflicten tussen de treingebruikers die van en naar perron 2 gaan en de fietsers die er rijden te vermijden, zal de rijbaan ingericht worden als een fietsstraat.  Het huidige voetpad wordt verbreed met de ruimte die het inneemt van het huidige fietspad. De fietsers zullen op straat fietsen en hiervoor wordt een fietsstraat ingericht.

Deze fietsstraat zal in 2 rijrichtingen ingericht worden. In de straat blijft dubbelrichtingsverkeer van kracht.  In het midden van de straat wordt een volle lijn getrokken om zeker te zijn dat de auto’s de fietsers niet mogen voorbijsteken. De fietsstraat zal beginnen aan het Stationsplein en eindigen aan het Guido Gezelleplein.

Bij een fietsstraat:

  • mogen de fietsers de hele breedte gebruiken van de rijbaan
  • hebben fietsers voorrang op de auto’s
  • blijven de auto’s achter de fietsers
  • is de maximale snelheid 30 km/u
  • een fietsstraat wordt kenbaar gemaakt met de nodige verkeersborden die het begin en einde van de fietsstraat aanduiden. Daarbij wordt het logo van een fietsstraat zeer groot geschilderd op de rijbaan en de ondergrond is roodkleurig.

Wanneer de tunnel terug opengesteld wordt, zal ook de fietsstraat ingericht zijn.  Dit voorstel wordt eveneens gedragen door de Fietsersbond van Temse.

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is