Eerste fietsstraat in Temse in gebruik.

Op 20 mei 2019, over deze onderwerpen: Mobiliteit en verkeer

Zaterdag 18 mei werd de eerste fietsstraat in Temse geopend. Het gedeelte van het Stationsplein vanaf de spoorwegtunnel tot aan de Parklaan wordt dan officieel ingehuldigd als fietsstraat. Schepen van Mobiliteit Lieve Truyman gaf toelichting bij de totstandkoming ervan en beklemtoonde tevens de samenwerking met collega schepen Hugo Maes, bevoegd voor onderhoudswerken van de wegen.

Het concept van een fietsstraat is nieuw voor de Temsenaar. De fietser komt in een fietsstraat op de eerste plaats, de auto is ‘te gast’. De fietser mag de volledige breedte van zijn rijstrook gebruiken. Een motorvoertuig mag er niet sneller rijden dan 30 km/uur en is verplicht om achter de fietser te blijven. Bij voorkeur situeert een fietsstraat zich op plaatsen waar veel fietsers passeren.

De NMBS breidde de fietsenstalling aan het station uit, het Lokaal Bestuur Temse liet een nieuwe asfaltering van de straat aanbrengen en de nodige signalisatie voor een fietsstraat.  Fluvius voorzag verlichting in de tunnel. Door het comfort voor de fietser te vergroten, worden nog meer fietsers verwacht. De inrichting van een fietsstraat is één van de fietsvriendelijke initiatieven in het kader van het gemeentelijk Fietsplan.

In de omgeving van het station werden eveneens bijkomende parkeerplaatsen en een ‘kus en rij’-zone aangelegd en de voetpaden vernieuwd.
Deze werken gingen hand in hand met de restauratie van de tunnel door De Vlaamse Waterweg en de werken door Infrabel in het kader van de toegang tot perron 2. De nieuwe toegangstrappen en de helling naar perron 2 verhogen de toegankelijkheid voor de reizigers en bieden meer comfort en beschutting door een luifel.

Voor de totstandkoming van deze vernieuwde stationsomgeving heeft het Lokaal Bestuur Temse samengewerkt met de NMBS, Infrabel, De Watergroep, Fluvius en Interwaas.  Ook de lokale Fietserbond werd nauw betrokken bij de totstandkoming van deze eerste fietsstraat.
Het gemeentelijke aandeel bestond uit het ontwerpen van de plannen, nieuwe voetpaden, herasfalteren van de weg en het aanbrengen van de nodige signalisatie. Dit alles samen bedroeg zo’n 165 000 euro.