Gemeentebestuur Temse sluit aan bij Wacco (Wase CultuurCentra Overlegplatform)

Op 26 juni 2018, over deze onderwerpen: Cultuur

Het gemeentepersoneel dat werkt rond en voor het cultuurcentrum van Temse heeft zich de afgelopen jaren hard ingezet om zoveel mogelijk mensen in contact te brengen met cultuur.  “Cultuur aanbieden is mensen samenbrengen, hen laten genieten, even stilstaan en op de pauzeknop drukken van het dagelijkse leven. Cultuur beleven is een ideaal geluksmedicijn en daarvan mag iedereen onbeperkt en zonder vrees van proeven. De bijsluiter bevat geen ernstige nevenwerkingen, enkel dat je vatbaar kan zijn voor hevige lachpijnen en dat er tranen kunnen ontstaan van geluk of van ontroering” stelt schepen van Cultuur Lieve Truyman.

Nieuwe aanpak werpt vruchten af

Bij aanvang van deze legislatuur telde het cultuurcentrum van Temse 99 abonnees. Het nieuwe cultuurseizoen werd toen nog steeds aangekondigd in september. Omdat heel wat culturele centra in de regio hun nieuwe programma al bekendmaakten in de maand mei, verloor Temse regelmatig cultuurliefhebbers aan andere culturele centra.  Dit hiaat werd onder impuls van schepen van Cultuur Lieve Truyman verholpen sinds 2015.  Geïnteresseerden leerden het nieuwe cultuurseizoen steeds kennen vanaf de maand mei, en dat ter gelegenheid van een gezellig evenement. Daar konden de cultuurliefhebbers al even proeven van wat het nieuwe cultuurseizoen in Temse voor hen petto had.

De nieuwe aanpak wierp vruchten af: het aantal abonnees steeg van 99 tot 245. Fijn om vast te stellen, is dat het nieuwe cultuurseizoen 2018-2019 nog maar één maand na de bekendmaking al meer dan 190 abonnees telt. Een bevestiging van de positieve trend van de afgelopen jaren!

Aansluiting bij Wacco

Temse besliste dan ook om zich aan te sluiten bij Wacco, wat staat voor Wase CultuurCentra Overlegplatform. Het is één van de 9 regionale samenwerkingsverbanden waarin momenteel ook de cultuur- en gemeenschapscentra van Beveren, Lokeren, Waasmunster, Hamme, Zwijndrecht en Sint-Niklaas zetelen.

Het cultuurcentrum van Temse bereikt via zijn eigen communicatiekanalen een (te) beperkt publiek.  Het Cultuurcentrum Temse moet een regionale uitstraling hebben, d.w.z. dat het ook het publiek van buiten de gemeentegrenzen wil kunnen bereiken. Het nieuwe lokale cultuurdecreet dat in juni 2018 goedgekeurd werd door het Vlaams parlement, focust ook meer op die bovenlokale samenwerking.

De aansluiting bij Wacco kadert daar perfect in, maar is niet gratis. Het gemeentebestuur betaalt hiervoor € 0,29/inwoner.  Dit komt neer om zo’n € 8.558.

Via Wacco kunnen we heel wat expertise uitwisselen, samenwerken aan een brede communicatie en promotie, en kunnen we de cultuurprogramma’s van de verschillende centra beter op elkaar afstemmen. Ook wordt het mogelijk om grotere namen en eventueel zelfs buitenlandse artiesten naar Temse te brengen. Het overkoepelend Waas Cultuurcentrum dat cultuur aanbiedt aan zo’n 250.000 inwoners kan bij boekingskantoren van artiesten en theatergezelschappen extra kortingen bedingen.

Temse greep tot nu toe naast al deze voordelen. De aansluiting bij Wacco opent dan ook heel wat nieuwe perspectieven. "Als schepen van Cultuur geloof ik erin dat ons cultuurcentrum hierdoor nog sterker wordt en ons bezoekersaantal verder zal toenemen" besluit Lieve Truyman.