N-VA Temse wilt de strijd tegen witwassen en frauduleuze bedrijven in Temse opvoeren

Op 27 juni 2023, over deze onderwerpen: Veiligheid

Temse is een gemeente ideaal gelegen tussen centrumsteden als Gent, Antwerpen en Brussel. Deze strategische ligging is een echte trekpleister voor mensen die naar onze gemeente komen maar dit brengt ook minder welgekomen gasten. Criminelen maken gebruik van de strategische ligging van onze gemeente. De schimmige bedrijven zoals bepaalde fastfoodzaken en gokkantoren schieten als paddenstoelen uit de grond en verdwijnen vaak even snel weer volledig uit het straatbeeld.

Voorzitter van N-VA Temse en gemeenteraadslid Kim Aluwé: “Het is in belang van alle Temsenaren dat we extra inzetten om deze bedrijven op te sporen en berechten. In onze industriezones worden leegstaande panden ingenomen door bedrijven waarvan de activiteiten soms vragen oproepen. We willen de veiligheid in onze gemeente maximaal kunnen garanderen!

Onveilig gevoel tegenwerken

Uit recent onderzoek blijkt dat 7% van de bedrijven in Temse een mogelijke criminele achtergrond heeft. Een betreurenswaardig cijfer dat Temse in de top 5 plaatst van alle Oost-Vlaamse gemeente en steden. Gemeenteraadslid Kim Aluwé: “De negatieve effecten worden duidelijk als je met de mensen praat. Onze inwoners voelen zich onveilig op bepaalde momenten van de dag en dat in hun eigen gemeente. Tevens ontstaat er ook oneerlijke concurrentie met onze lokale handelaars die de regels correct volgen!

Strijdvaardigheid is vereist!

Schepen Lieve Truyman: “Vanuit N-VA Temse blijven we strijdvaardig en vinden hier een partner voor in Vlaanderen. Zij nemen een voortrekkersrol op in de strijd tegen de ondermijnende criminaliteit op een slimme manier op te drijven. Vlaams minister van Justitie en Handhaving Zuhal Demir stelde in 10 steden en gemeenten een data gedreven instrument ter beschikking waarmee deze malifide ondernemingen opgespoord kunnen worden!” Dit instrument wordt al in andere steden gebruikt. In Sint-Niklaas nam men deel aan dit proefproject en men plukt daar reeds de vruchten van.

In normale omstandigheden vergt het de politie en het gemeentebestuur heel wat maanden speur- en onderzoekswerk om na te gaan of het bij een lokale zaak effectief om een illegale dekmantel gaat. Het criminaliteitsplatform van Graydon brengt daar verandering in. In een muisklik kan men tal van informatie over een bedrijf ontvangen.

Vanuit N-VA Temse vragen we bijgevolg om ons in te schrijven in dit project zodat we het veiligheidsgevoel terug kunnen verhogen in onze prachtige gemeente. We moeten de strijd tegen fraude samen met Vlaanderen aangaan en verder opvoeren. Wij zijn alvast overtuigd dat we actie moeten ondernemen voor het veiligheidsgevoel van de Temsenaren en voor onze eerlijke handelaars te ondersteunen in voor hen toch moeilijke tijden.

Het signaal dat we sturen vanuit N-VA Temse wordt alvast opgepikt. Onze politiezone Kruibeke-Temse is wel degelijk vragende partij om met Graydon samen te werken. Lokaal Bestuur Temse bekijkt de huidige opties en hoopt snel een keuze te maken en een systeem aan te kopen dat kan helpen in de strijd tegen fraude en witwassen.