Temse bereidt zich voor tegen wateroverlast en droogte aan de hand van een nieuw Hemelwater- en droogteplan: “Temse moet klaar zijn voor de uitdagingen van de toekomst!”

Op 12 september 2023, over deze onderwerpen: Duurzaamheid, Openbare werken

Temse is vandaag de dag nog steeds heel kwetsbaar voor wateroverlast maar ook voor droogte en watertekorten. Lokaal Bestuur Temse initieerde in het verleden verschillende initiatieven ter preventie van wateroverlast en watertekorten, bovenop de inspanningen van het verleden roept het gemeentebestuur nu een hemelwater- en droogteplan in het leven. Schepen voor duurzaamheid Tineke Van Britsom (N-VA) “Aan de hand van verschillende initiatieven zorgen we ervoor dat Temse klaar is voor de uitdagingen van de toekomst!

Een hemelwater- en droogteplan wat betekent dit voor Temse?

Twee jaar geleden zijn we begonnen met de opmaak van het hemelwater- en droogteplan.”, meldt schepen Tineke Van Britsom: “Het hemelwater- en droogteplan beschrijft hoe we met hemelwater (regenwater) en droogte in de toekomst moeten omgaan in onze gemeente. Het plan bevat algemene informatie, enkele basisprincipes en een analyse van de bodemsamenstelling in Temse.”.

Concreet schetst het plan de hemelwatervisie en voorziet het acties en maatregelen om ervoor te zorgen dat Temse klaar is voor de uitdagingen van de toekomst. Dit plan houdt ook rekening met de lokale omstandigheden van onze gemeente, de aanwezige knelpunten, uitdagingen, opportuniteiten en noden van Temse.

Eén van de prioriteiten die het plan naar voor schuift is dat er moet vermeden worden dat het hemelwater in de riolering terecht komt.

Schepen van Openbare Werken en nutsvoorzieningen Lieve Truyman (N-VA) meldt: “Bij rioleringswerken houden we hier rekening mee. Zo zorgden we bij de heraanleg van de Antwerpse Steenweg voor waterdoorlatende parkeer- en plantvakken en geveltuinen. Dit gaan we ook in de Kouterstraat doen. Het regenwater kan dan makkelijker in de bodem dringen. In de Bokmolen- en Stokthoekstraat vangen we het hemelwater op via een gracht en groenstroken.

Ontharden en opvangen van hemelwater blijft de boodschap!

Regenwater is kostbaar. Het is dus noodzaak om er enerzijds voor te zorgen dat het hemelwater niet in de riolering terecht komt maar daarnaast blijven we inzetten op het ontharden en inzetten op meer groen. Dit doen we door in te zetten op verschillende initiatieven.

Schepen Tineke Van Britsom duidt: “In Temse hebben we enerzijds onze eigen projecten op openbaar domein zoals het vergroenen van de Akkerstraat en Philemon Haumanstraat. Anderzijds motiveren we inwoners met bv. een premie voor groendaken en aanleg van een geveltuin. We lanceren nu ook een campagne om je tuin waterproof te maken.

Temse Wonderland

Het hemelwater- en droogteplan kadert in Wonderland. Wonderland staat voor een schoon Temse dat klaar is voor het klimaat van de toekomst. Een gezonde en groene gemeente om te wonen, werken, ontmoeten en ontspannen.

In Temse Wonderland moet er meer ruimte voor natuur, water, slimme mobiliteit en duurzame energie.