Vanaf nu kunnen Waaslanders in elke Wase bibliotheek boeken ontlenen!

Op 2 mei 2024, over deze onderwerpen: Bibliotheek, Cultuur

Vanaf donderdag 2 mei is het voor Waaslanders mogelijk om boeken uit alle Wase bibliotheken aan te vragen en uit te lenen dankzij het nieuwe Biblio Waas boekentransport. Schepen voor Cultuur en voorzitter van Cultuurtuin Waas Lieve Truyman: "Wekelijks zullen geëngageerde vrijwilligers het Waasland doorkruisen om boeken op te halen en te leveren. Op deze manier krijgt de schoolgaande jeugd maar ook de fervente lezer meer kansen om in contact te komen met hun favoriete of nieuwe lectuur!"

Boekassortiment beschikbaar vanuit TIEN bibliotheken

De tien Wase bibliotheken stellen hun volledige collectie beschikbaar voor alle Waaslanders, zo wordt het mogelijk om in elke lokale bibliotheek een boek aan te vragen en terug te brengen. Schepen voor Cultuur in Sint-Niklaas Filip Baeyens: " Tweemaal rijden vrijwilligers uit de deelnemende gemeenten rond met een elektrische deelauto langs de tien Wase bibliotheken om de boeken rond te brengen. Er worden twee lussen voorzien met de bib van Sint-Niklaas als gemeenschappelijk punt. Ik wil ook zeker de mensen van Cultuurtuin Waas bedanken die dit project coördineren."

Schepen voor Cultuur in Temse Lieve Truyman: "Het is zeker een troef dat je eigen bibliotheek toegang krijgt tot de hele collectie van het Waasland, Temse heeft bijvoorbeeld een sterke jeugdafdeling maar ovor wetenschappelijke artikels krijg je nu ook toegang tot andere bibliotheken, bijvoorbeeld in Sint-Niklaas of Beveren."

Acht Vrijwillilgers die project ondersteunen

In totaal hebben er zich acht vrijwilligers zich kandidaat gesteld om de ritten uit te voeren, deze geëngageerde mensen zullen ongeveer elke rit drie uur onderweg zijn om alle boeken op de juiste locatie te krijgen.

Als N-VA Temse ondersteunen we dit project volledig. Het is essentieel dat we de schoolgaande jeugd volop kunnen stimuleren om in contact te komen met literatuur en onze cultuur die in deze boeken vervat zit. We bedanken de geëngageerde vrijwilligers voor hun inzet.

Schepen voor Cultuur Lieve Truyman:

Telefoon: 0486 78 54 81

Mailadres: lieve.truyman [at] temse.be