Voorlezen aan ouderen in Woonzorgcentra in Temse

Op 20 maart 2018, over deze onderwerpen: Bibliotheek, OCMW & Sociale Zaken

Bibliotheken hebben de taak om een goede dienstverlening uit te bouwen naar alle lagen van de bevolking toe. Met de toenemende vergrijzing wordt het uitwerken van een kwaliteitsvol aanbod voor senioren steeds belangrijker. Eén mogelijke ingangspoort om deze doelgroep te bereiken, is via de WZC. Een eerste stap die de bib van Temse hierin nam was het aanbieden van wisselende boekenkoffers voor de bewoners van de WZC. Een regelmatige voorleeswerking uitbouwen was de volgende  stap om deze mensen nog actief aan cultuur te laten participeren.

Dit voorleesproject sluit aan bij de beweging die op gang kwam rond het internationaal jaar van het Voorlezen  in 2013. Er bestond al een voorleeswerking in Beveren, Sint-Niklaas en Lokeren. Hun ervaringen en kennis gaven vorm aan een draaiboek dat door de bib van Temse gretig werd gebruikt om zelf vanaf december 2015 een voorleeswerking in de lokale WZC uit te bouwen.
Onze bib ondersteunt nu een groep van 8 voorleesvrijwilligers (Greet, Maria, Lut, Theo, Liesbeth, Conny, Jo, en Belinda). Deze worden ingezet in de Reiger te Temse, Het Blauwhof te Steendorp en Huize Vincent in Tielrode.  De bibliotheek zorgt voor specifieke vorming, verschaft hen informatie en levert het geschikte leesmateriaal.  Het gevoel iets te kunnen betekenen voor ouderen, en de dankbaarheid  die de voorlezers krijgen van de bewoners en de directie houdt hen gemotiveerd en enthousiast.

Getuige hiervan een stukje dat Lut, één van de voorleesvrijwilligers schreef in het Krantje van Huize Vincent:
Alles kan tijdens zo’n voorleesmoment ! Sommige mensen zitten stilletjes te genieten, anderen kunnen niet wachten om hun zegje te doen, nog anderen doen even een dutje, soms wordt er gegierd van het lachen, soms wordt iemand emotioneel. We hebben allen het grootste respect voor wat het verhaal met elkaar teweegbrengt.
Vinden de bewoners dit leuk ? Zonder pretentieus te klinken….
Als ik na vele weken kan doordringen tot een lieve mevrouw met dementie, als ik de stuursheid op een gezicht zie verdwijnen in een fantastische glimlach, als Meneer X zegt dat hij toch zo graag heeft dat ik kom lezen en diezelfde Meneer X plots begint te zingen uit volle borst van “Strangers in the night”
als de andere Meneer Z telkens hij me ziet hoopvol vraagt of ik kom voorlezen en ik hem toch niet zal vergeten, als alle luisteraars plots herleven als we meezingen met de Ipad,
dan denk ik dat we op de goede weg zijn….

Op voorlezen staat geen leeftijd: jonge mensen houden ervan, maar oudere net zo goed. Veel ouderen genieten ervan te worden voorgelezen, ook wie geen volledig verhaal meer kan volgen. Zelfs voor dementerende senioren kan men voorlezen. Het kan een brug betekenen naar het leven dat ze nog onder controle hebben. Het uitdrukken in taal wordt geoefend. Soms raak je een bepaalde herinnering en dan reageren ze op een niveau waarvan je dacht dat het al was verdwenen.
Voorlezen is een rustige, toegankelijke vorm van ontspanning en cultuur beleven, maar het is er wel eentje die veel in gang kan zetten. Het kan mensen zowel dichter bij zichzelf als dichter bij elkaar brengen. Samen opgaan in een verhaal brengt gesprekken op gang en zorgt voor contact tussen mensen. Het verdrijft ook de eenzaamheid die ouderen misschien ervaren.

Vanuit het gemeentebestuur steunen wij volop dit project van onze bibliotheek.
Wij danken de directies en de ergotherapeuten van De Reiger, Het Blauwhof en Huize Vincent voor de faciliteiten die ze bieden aan de vrijwilligers en ook voor de gastvrije ontvangst vandaag in Huize Vincent.
Vooral de vrijwilligers willen wij van ganser harte bedanken voor jullie warmte en betrokkenheid, voor jullie volharding en voor de kostbare tijd die jullie investeren in de voorbereiding en de presentatie van jullie voorleesmoment. Dank voor zoveel waardevol engagement.