Het nieuwe schepencollege: bevoegdheden en speerpunten beleid

Op 21 december 2018, over deze onderwerpen: Algemeen Beleid

Voor het eerst in haar geschiedenis kent de gemeente Temse een tripartite: CD&V (8 zetels), N-VA (7) en Open VLD (4) hebben met 19 zetels een comfortabele meerderheid. N-VA wordt in het nieuwe schepencollege vertegenwoordigd door 3 schepenen: Lieve Truyman, Tineke Van Britsom en Stephan Van der Gucht. CD&V behoudt de burgemeestersjerp met Luc De Ryck en krijgt nog 1 schepen Hugo Maes. Open VLD neemt twee schepenambten op. De bevoegdheden worden als volgt verdeeld:

• Burgemeester (CD&V):
    Algemene Leiding en Coördinatie
    Politie en Brandweer
    Burgerzaken
    Openbare Veiligheid en Verkeer (politioneel)
    Integratie en inburgering
    Informatie, Communicatie, Public Relations
    Toerisme, Feestelijkheden, Evenementen
    Onthaal (front office)
    Verkiezingen
  • Lieve Truyman (N-VA):
    Mobiliteit
    Openbare Werken en Nutsvoorzieningen
    Cultuur
    Erfgoed
  • Wim Van Rossen (open VLD):
    Ruimtelijke Planning en Omgevingsvergunningen
    ICT en Digitalisering
  • Hugo Maes (CD&V):
    Groen, Natuur, Leefmilieu
    Technische Dienst en Onderhoudswerken
    Begraafplaatsen
    Patrimonium
  • Tine Van Britsom (N-VA):
    Jeugd
    Kinderopvang
    Participatie
    Dierenwelzijn
  • Stephan Van Der Gucht (N-VA):
    Personeel
    Overheidsopdrachten
  • Patrick Vermeulen (open VLD):
    Bijzonder Comité Sociale Dienst (Voorzitter)
    Sociale Zaken
    Welzijn
    Senioren
    Sociale Economie

In afwachting dat de 3 partijen gezamenlijk een beleidsnota voorleggen, hebben zij al algemene bakens uitgezet voor de komende legislatuur. Volgende speerpunten worden vooropgesteld:

• gezonde financiën
  • veiligheid, zowel in de samenleving (o.a. plaatsing van 32 camera’s) als in het verkeer (uitbreiding/oppuntstelling infrastructuur, met bijzondere aandacht voor de zachte weggebruikers)
  • ruimtelijke ordening, die - kaderend in een lange-termijnvisie - rekening houdt met groen, natuur, open ruimtes, woonbehoeften en mobiliteit
  • inspelen op het vernieuwende, doeltreffende aanbod van afvalverwerkingsmogelijkheden
  • ijveren voor een klimaatneutrale gemeente met aandacht voor duurzaamheid (gebouwen, mobiliteit...)
  • het rijke potentieel aan zelfstandige ondernemers (groot en klein) zo optimaal mogelijk tegemoetkomen, zodat zij maximale kansen hebben tot ontwikkeling en uitbreiding. Concreet betekent dat o.m. de opwaardering van Temse-centrum en de renovatie van de TTS-industriezone
  • een essentieel project in die opwaardering is de ontwikkeling van de ISA-site (commerciële en gemeenschapsvoorzieningen, meerdere vormen van woningbouw, openbare ruimte en parkeergelegenheid)
  • integratie en inburgering
  • behoud van het waardevol bouwpatrimonium (o.a. restauratie van de 86 beschermde graven)
  • een geïntegreerd sociaal beleid, dat vooral ook rekening houdt met armoede en de meest kwetsbaren in de maatschappij. In dit kader zijn hoogtepunten: de nieuwbouw van wzc De Reiger (150 bedden, 7 plaatsen kortverblijf, 10 zorgflats, ondergrondse parking (120 wagens), lokaal dienstencentrum) en de bouw van 50 extra assistentiewoningen (waarvan 5 voor personen met een beperking)
  • sport, cultuur, jeugd, senioren en toerisme zijn al jaren bijzondere troeven. De infrastructuur dient verder afgestemd op de groeiende noden (en dus uitgebreid), met maximale ondersteuning van het verenigingsleven
  • verder bouwen aan een klantvriendelijke organisatie ten dienste van de burgers, ondernemingen, verenigingen en bezoeker

Al deze punten (en vele andere) worden nader uitgewerkt in een beleidsnota, die einde maart aan de gemeenteraad zal worden voorgelegd.