Week van de Amateurkunsten 2016 - 'MATCH'

Op 25 april 2016, over deze onderwerpen: Cultuur

Tijdens de Week van de Amateurkunsten, van vrijdag 29 april tot zondag 8 mei 2016, plaatsen vele gemeenten het kunstzinnig talent in de schijn­werpers. Alle kunstsectoren komen aan bod: muziek, literatuur, toneel, dans, beeldende kunsten en fotografie.

Ook in Temse gaat de Week van de Amateurkunsten niet onopgemerkt voorbij.

Het gemeentelijk cultuurcentrum laat zijn artiesten systematisch aan bod komen zodat de lokale kunstenaars hun talenten kunnen delen.

Hierbij denken wij niet alleen aan de beeldende kunstenaars, maar ook aan de lokale toneel – en muziekverenigingen.  Onder stimulans van cultuurschepen Lieve Truyman krijgt sinds 2015 een lokale toneel- of muziekvereniging het podium van de ROXY.  In 2015 beet de Toneelvereniging Oberon Puck de spits af, dit jaar is het de beurt aan Theater Flanel. In 2017 wordt er een samenwerking uitgewerkt met lokale muziekverenigingen (Harmonie Orkest Temse, Brassband Sint-Cecilia Steendorp, Koninklijke Sinte-Cecilia Kring Elversele) en professionele muzikanten. In 2018 is het podium voor toneelverenging ‘De Vlaamse Harten’ uit Tielrode.

Groepstentoonstelling

Het is ondertussen twee jaar geleden dat de WAK in DACCA neerstreek. Aan de inmiddels 6de groepstentoonstelling in het kader van de WAK nemen 24 kunstenaars en 2 verenigingen deel.   In de Dacca-ruimte hangen en staan prachtige werken in diverse technieken die een mooi beeld geven van de creativiteit die in Temse leeft onder de amateurkunstenaars.

Bij vele Temsenaren klopt een warm hart voor kunst en cultuur. Bijna alle deelnemers gingen creatief aan de slag met het thema van de Week van de Amateurkunsten – MATCH!

MATCH  verwijst naar samenwerking en partnerschappen. Zo’n MATCH kan je als artiest vinden in de beeldende kunst, maar ook bij muziekvereniging of toneelgroep.  Wanneer kunstenaars met elkaar MATCHEN, wil dat zeggen dat ze overeenkomen. Door samen kunst te maken, geven ze aan elkaar positieve energie door.  Dus wanneer je de perfecte MATCH gevonden hebt, zal je zelf ook een gelukkiger leven leiden!  En dat deze MATCH er is; kan u zelf vaststellen in DACCA.

Onder de deelnemende kunstenaars zijn er verschillende die al meerdere keren hebben deelgenomen, maar naast de ‘ouwe getrouwen’ hebben enkele nieuwe mensen de stap gezet om mee te werken aan de groepstentoonstelling. Hopelijk wordt dit ook voor hen een leuke ervaring.

Magda Haentjens (N-VA provincieraadslid) neemt deel aan deze groepstentoonstelling

Magda Haentjens (plastisch kunstenaar tekenen en schilderen en kantdame, ontwerpster en uitvoeringen in zowel hedendaagse als traditionele  kant.) Door haar jarenlange deelname aan de wak, weten velen wie Magda is en waar zij voor staat. Haar maatschappelijk engagement wil zij dan ook vertolken in haar werken.

Stupa’s klinkt vreemd en toch past het bij deze tijdsgeest. Een stoepa of stupa is een boeddhistisch bouwwerk dat de relieken van een boeddhistische heilige bevat. Alles lijkt anders rondom ons heen en wij worden bevangen en sluiten ons af voor dat wat wij niet kennen of ons bevreemdt. Maar toch zal de geschiedenis ons leren dat alles zijn betekenis heeft. Het matcht!

U kan deze groepstentoonstelling bezoeken tot 8 mei in het DACCA complex in de Kasteelstraat 74, te Temse.

De overige activiteiten in het kader van de WAK vindt u op www.cultuurcentrumtemse.be